Stelletje Creatieven ‘durven te delen’

Screen Shot 2015-03-06 at 12.07.53Wij zijn een Stelletje Creatieven. Steffi Anderson en Martijn van Gerwen, of noem ons maar Zout en Peper. Wij zijn als onlosmakelijk duo sterk in het maken van ronde concepten. Van strategie tot uitwerking. We hebben de juiste pit om altijd net even verder te kijken dan waar om gevraagd wordt. Losse content of complete campagnes, niets vinden wij te flauw. Wij gaan iedere opdracht aan met peper in onze reet en maken smaakvolle concepten.

SAN ACCENT JURY DEELNAME
En dat doen we vanaf 9 februari vanuit het keukenkasje van david, in de vorm van een smakelijke afstudeeropdracht. Maar naast deze opdracht doen wij ook graag kennis op met wat ervaring. Deelname aan de SAN-jury bijvoorbeeld. Steffi deelt deze pittige ervaring graag met jullie:

Daar sta je dan als afstuderende student die mag mee jureren in de enige echte
SAN ACCENT-competitie. Stichting Adverteerders Nederland. Best een uitdaging al zeg ik het zelf. Vanuit het Centraal station in Utrecht naar hét hoofdkantoor van NS. Na een te verwachten vertraging, maar dat vergeef je de NS meteen als je de inrichting van het hoofdkantoor ziet. Geen verschil met een echt station. Van treincoupes tot het pingeltje gevolgd door een melding, zoals we die net op Utrecht Centraal hadden gehoord. Een klein museum van de Nederlandse Spoorwegen. Over consistentie gesproken!

Het begon met een korte briefing over het jureringproces. Wat er van ons als ‘volwaardig student jury lid’ verwacht wordt. Wat wij konden verwachten en wat onze rol was. Ondertussen zat ik alvast te stuiteren voor de persoon die kort daarna een lezing zou geven over de werking van ons brein.

‘Waarom doen we wat we doen?’ Dat is in ons mooie reclamevak natuurlijk erg handig om te weten!

Maar eerst werden we natuurlijk hartelijk welkom geheten door de enige echte voorzitter van de SAN: voormalig commercieel directeur van Center Parcs en huidige Chief Executive Officer van Bakker, Paul Geraeds. Wat informatie over de SAN uitreiking van vorige jaren hier en de uitleg over het thema van dit jaar daar. Durf te delen. Dat staat dit jaar centraal. En daar bedoelen ze ook echt alles mee. Het delen van kennis, het delen van ervaringen en – wat natuurlijk enorm opkomend is – het delen van bezit. En deze opkomst maakt het noodzakelijk dat adverteerders, bureaus en marketeers om een compleet andere manier aan hun merk moeten bouwen.

Innovatie staat als geen ander jaar zo hoog in het vaandel. En om dat te bereiken moeten we ook daarover weer kennis en informatie met elkaar delen. En dat is de gedachte die de SAN-jury oorspronkelijk uit de grond heeft doen rijzen. Een mooi rond verhaal dus.

Daarna nam hoogleraar klinische neuropsychologie aan de Universiteit van Tilburg, Margriet Sitskoorn ons mee in haar verhaal over ‘waarom we doen wat we doen’. En dat deed ze met taaie materie, in een menselijke en vermakelijke vorm. Wat mij deed stuiteren in mijn stoel. In een nutshell heeft ze ons van haar visie voorzien: dat ons doen en laten gestimuleerd wordt door 2 punten in onze hersenen. Ons genots- en pijnnetwerk. Alles wat we doen wordt aangespoord door gevoel van pijn of genot. Maar dat wordt dan weer gecontroleerd door onze pre-frontale hersenschors. Want zouden we alleen maar toegeven aan deze pijn en genots-stimuli, dan zouden we allemaal hele depressieve mensen met overgewicht zijn. Want dan zouden we geen stopknop in ons systeem hebben.

foto_davidblog_sanjury

Op dat moment komt onze pre-frontale hersenschors om de hoek kijken. Deze brengt orde en controle aan in deze stimuli en zorgt ervoor dat er gematigd pijn en genot wordt toegelaten. Maar volgens Margriet is het tegenwoordig zaak om deze hersenschors optimaal te benutten. In de huidige reclamewereld wordt overal en nergens zoveel geschreeuwd om aandacht wat zoveel stimuli door zend naar onze hersenen dat het van belang is om te filteren. Orde aanbrengen, gematigd lijden en genieten. En zouden we dit in de ultieme situatie toepassen dan staat ons niets in de weg om de superieure ‘homo sapien verus’ te worden. De verbeterde versie van ons mensen nu, de ‘homo sapien’.

Een vrouw die lekker ‘down to earth’ en menselijk ons door stroeve materie heen nam. Informatie die duidelijk maakte waarom we doen wat we doen. Informatie die verklaard waarom ik mijn ervaring van deze kick-off van de SAN jury graag met jou, als lezer, ‘durf te delen’.

PS
Als Stelletje Creatieven durven wij natuurlijk ook te delen. Onze portfoliosite bijvoorbeeld. Dus neem even een kijkje op onze smaakvolle site:
http://www.stelletje-creatieven.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s