De blogposttitel is dood, lang leve de 5 beste blogposttitelvarianten ooit

5manieren

Een jaar of twee geleden voorspelde een zekere marketinggoeroe het einde van de blog. Twitter zou het nieuwe bloggen worden. Marketinggoeroes roepen wel vaker gekke dingen, maar deze goeroe ging met de hoofdprijs naar huis.

Inmiddels weten we wel beter: de blog is helemaal niet dood. Sterker nog, de blog is ijzersterk. We (ik generaliseer) lezen zelfs weer teksten van meer dan 1.000 woorden. Dat noemen we dan longreads. En we willen er zelfs voor betalen! Het moet niet gekker worden.

Social media heeft de mens een wereldwijd platform gegeven om op te communiceren en dat gebruiken we massaal. Omdat het kan en voor iedereen bereikbaar is, niet omdat er per se een noodzaak is. Hoe urgent kunnen al die duizenden blogposts per dag zijn?

Maar uiteindelijk is het de giftige, enthousiaste en/of deskundige pen van de blogger die het onderscheid maakt. Voordat je dat onderscheid als lezer kunt ervaren, moet je een blogpost lezen en voordat je die kunt lezen moet de schrijver eerst je aandacht vinden. Een uitdaging, want in de steegjes van social media is het dringen geblazen.

Dan heb je stopkracht nodig. Net als in de reclame. Een hoofdenomdraaier, in blogland ook wel bekend als ‘De Titel’.

Een beetje blogger weet natuurlijk hoe effectief een titel kan zijn. Dat betekent niet dat een beetje blogger weet ook hoe je een titel goed (lees ‘niet te vermijden’) toepast. Dat blijkt al snel na een rondje internetfavorieten. Wat blijkt? A. Vooral op marketingsites is het genieten. B. De titel is een goed gevulde trukendoos. En C. Een generieke titel voorspelt de lezer weinig goeds. Uit de online titelsoep kunnen we enkele terugkerende varianten trekken.

Een top 5 met persoonlijke favorieten.

  1. De Lijstjes.
  2. De Merknamen.
  3. De in 9 stappen tot iets komen.
  4. De Hoe en Waarom.
  5. De Lang leve.

De ‘Lijstjes’-variant staat met stip bovenaan. De mens houdt nu eenmaal van lijstjes. Top vijfjes zijn populair. Vijf is namelijk behapbaar. Tien is eigenlijk al too much (daarom kom je veel top 9-lijstjes tegen) en de top 2000 hoor je alleen op de radio.

Ook immens populair is de ‘Merknamen’-variant. Perfect voor de luie blogger. Je scoort namelijk zonder daar veel moeite voor te hoeven doen. Zet Google Glass in je titel, dan weet je zeker dat we verder lezen.

Dan is er ook nog de ‘In 9 stappen tot iets komen’-variant. Ontzettend populair. In 9 stappen naar het beste blog ooit. Deze variant zit een beetje in het vaarwater van de ‘Hoe en Waarom’-variant. Met één belangrijk verschil: het cijfer. Het is concreet: in 9 stappen beter worden in iets. Wie wil dat nou niet?

Iets minder populair, maar nog steeds succesvol is de net genoemde ‘Hoe en Waarom’-variant. Hoe schrijf je een killer blogpost en waarom? Daarmee speel je direct in op een behoefte.

En nog net in de top 5: de ‘Lang leve’-varianten. Lang leve het beste blog ooit! Dat is nog eens een uitnodiging voor een feestje.

Een eervolle vermelding is er voor de ‘Waarschuwing vooraf’-variant (ook wel de ‘Pas op!’-variant genoemd). Ook deze heeft een indrukwekkende ‘succesrate’. Waarschuwing: lees dit alleen als je nog nooit een rake titel hebt geschreven!

Een eervolle vermelding is er ook voor de ‘Vraagteken’-variant. Recht op je doel af: de lezer alvast een vraag voorschotelen die hij daarvoor nog niet had. Dacht je altijd al dat jouw blogtitels episch waren?

Daarnaast mogen titels gerust lang zijn. We herkennen de ‘2-zinnen’-variant en zelfs de ‘3-zinnen’-variant. Enzovoorts, et cetera.

BAM en welkom duizenden nieuwe lezers.

Al deze varianten zijn effectieve maniertjes om in te spelen op je nieuwsgierigheid. Ze hebben een benefit, er valt iets te halen: kennis, het antwoord op een vraag, een voordeeltje, een lach. Al deze titels hebben overigens nog iets gemeen. Ze doen precies wat elke regel tekst in een blogpost ook zou moeten doen: de lezer overtuigen om verder te lezen.

Daarnaast is een titel – mits goed toegepast – een verhaaltje op zich. Op slate.com bijvoorbeeld weten ze dat als geen ander. Het zijn echte koppensnellers daar. Die schudden de pareltjes zo uit hun mouw, met altijd weer die typische Amerikaanse pakkende speelsheid in de woordkeuze. Dat krijg je als je de blogtitelregels naast je neerlegt. Welke regels? Nou, deze bijvoorbeeld.

Ken jij blogposttitels die uitblinken in creativiteit, knulligheid, onnozelheid, vindingrijkheid? Laat het ons weten, we zijn benieuwd.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s