“Ik zet een deur op ’n kier, je loopt zelf maar naar binnen…”

Inspiratie. Een groot goed als je in een creatieve sector werkt. We geven het niet snel toe, maar iedereen is wel eens bang dat de bron opdroogt. Dat je uit arren moede een herhalingsmachine wordt. Of dat je de baan op moet met ideeën van tweede garnituur.

Gelukkig is creativiteit geen keuze, maar een innerlijke drang. Het moet eruit, hoe dan ook en lukt het niet linksom dan lukt het vast rechtsom. Vraag eenieder die bij david werkt maar: we doen er allemaal ‘dingen naast’. Ook Walter van der Velden, Creatief Directeur. Sinds 3 jaar studeert hij deeltijd aan de richting Monumentaal aan de Gemeentelijke Academie voor Schone Kunsten in Arendonk, België.

Monumentaal? Leg dat eens uit.

De richting Monumentaal ligt tegen conceptuele kunst aan. Denk maar bijvoorbeeld aan het werk van Christo. Vaak zijn het installaties. En vaak is het een directe reactie op de omgeving waar het staat.

 

lichtinval

Duidelijk. Wat is je why? Je bent bij david al fulltime bezig met creativiteit. Is jouw behoefte onblusbaar?

Mijn belangrijkste drijfveer is om mensen anders naar bepaalde zaken te laten kijken. Dingen die normaal lijken juist op een andere manier belichten. Een onderwerp uitkleden en weer opnieuw opbouwen. Dat is een proces en dat proces is voor mij eigenlijk belangrijker dan wat er aan het einde uitkomt. Ik had vooral een behoefte om ook binnen niet-commerciële kaders creatief te zijn. Daar wilde ik meer vorm aan geven. Er meer mee bezig zijn en er beter in worden. Ik wist lang niet hoe. Het moest in elk geval buiten mijn functie als Creatief Directeur om en het moest in de vorm van een opleiding zijn.

 

familieportret

Uiteindelijk ben je in België terechtgekomen.

Ja, omdat ik daar de mogelijkheid krijg om mijn eigen tempo en vorderingen te bepalen. Dat past beter bij mij.

Heeft je werk een signatuur? Stel ik wandel over een paar jaar door het Metropolitan, roep ik dan enthousiast: da’s nou typisch een Van der Velden.

Ik hoop het. Mijn werk herken je aan de gelaagdheid. Dat geldt ook voor mijn werk bij david. Als toeschouwer moet je er iets voor doen, je moet er enige moeite voor doen. Ik wil je als toeschouwer iets laten ervaren en je tot een gedachte dwingen. Ik zet een deur als het ware op een kier, je loopt zelf maar naar binnen. En daarbij put ik niet zozeer uit zware thema’s, maar meer uit persoonlijke ervaringen. Misschien is mijn werk daarom subtiel. Omdat subtiel beter bij mij past dan grote gebaren. De boodschap zit in ‘the eye of the beholder’.

De toeschouwer krijgt een ervaring, maar wat levert het jou op?

Ik krijg er vooral heel veel energie van. En ik groei ervan. Van het anders naar onderwerpen, voorwerpen en omgevingen kijken. Maar ook van de inspiratie van docenten en medecursisten.

 

grensgevallen

Wat zijn je plannen? Je creëert niet om je werk ergens op te slaan neem ik aan.

Ik heb geen plannen om fulltime met mijn kunst bezig te zijn, als je dat bedoelt. Maar ik vind wel dat mijn werk gedeeld mag worden. Ik wil graag dat mensen mijn werk zien en erop reageren, het maakt niet uit hoe. Verder zie ik mezelf wel opdrachten uitwerken vanuit een bepaald thema. Op die manier werk maken in een bepaalde context. Op dit moment is de opleiding nog een stok achter de deur. De tijd om meer verdieping te zoeken, veel meer zelfstandig aan de slag gaan buiten de opleiding om komt eraan. Ik ontwikkel me, wat ook weer goed is voor mijn werk voor david.

Hoe verhoudt zich dat?

Er is zeker een relatie tussen mijn werk voor david en kunst. Ik wil waarde toevoegen aan wat ik maak, of dat nou voor david is of in mijn kunst. Ik wil toeschouwers verleiden tot meer informatie dan wat ze sec zien. Dat is een zoektocht naar een verhaal waarmee je mensen in beweging krijgt, zonder dat ik ze vooruit hoef te schreeuwen.

Meer werk van Walter vind je hier.

3 gedachtes over ““Ik zet een deur op ’n kier, je loopt zelf maar naar binnen…”

Geef een reactie

