Ed Rakhorst: “Ik ga geen Harley kopen maar een fiets.”

 

Een van de drijvende krachten achter david gaat afscheid nemen. Ruim voor zijn pensioenleeftijd en zonder hutje op de hei, kondigde Ed Rakhorst onlangs zijn vertrek aan. Team david was er even stil van. Daarna hebben we een biertje gedronken en gelachen. Blog sprak een week later met Ed.

Ben je opgelucht dat je het hebt verteld?
Dat kun je wel zeggen ja.

Je stond voor de groep en ik zag het nog voordat je het kon uitspreken. Ik dacht, die gaat weg bij david. Je had het er zichtbaar moeilijk mee.
Dat klopt. david – in al zijn hoedanigheden – is 16 jaar een belangrijk onderdeel van mijn leven geweest. Dat achterlaten is een grote stap om te nemen. Ik heb bij david drie belangrijke fases meegemaakt. De eerste 5 jaar na de start toen het nog een studio plus atelier was, de stap naar het bureau die ik samen met Nico heb gezet en de fusie met Helikopter van Walter die leidde tot david. Dat zijn elk fases van 5 jaar geweest.

Ed & Nico gingen samen op avontuur in reclamland, nu kiest Ed zijn eigen route
Ed & Nico gingen samen op avontuur in reclamland, nu kiest Ed zijn eigen route

En nu breekt de volgende fase van david aan.
Die zijn we momenteel – ik zeg nog gewoon we – volop aan het voorbereiden.

Maar zonder jou.
Ja, vanaf nu is het aan Nico, Walter en Remco.

Wanneer kwam het besef? Dat ging vast niet over een nacht ijs.
Om de volgende fase van david concreet te maken zijn we als directie naar onze persoonlijke visies gaan kijken. Dan ga je jezelf natuurlijk vragen stellen. Alles bij elkaar heb ik er zeker een jaar over nagedacht. Zolang speelde het. Waar word ik eigenlijk nog blij van? Ik wil namelijk nog zoveel andere dingen doen. Ik kwam tot het besef dat ik van david minder energie terugkrijg dan ik erin steek. Als je dat allemaal bij elkaar optelt heb je genoeg om te gaan twijfelen. Ik vroeg me af hoe ik bij david kon blijven werken en toch energie kon steken in andere zaken. Dat gaat niet en dus moest ik kiezen. Dat heb ik gedaan.

Dit is dus geen gevalletje ‘Ed zit in een midlife crisis’.
Nee, helemaal niet. Ik ga geen Harley kopen, maar een fiets. Het is eerder een leeftijdsding. Althans, dat is wat leeftijdsgenoten mij vertellen.

Je gaat fietsen?
Volgens mij is dat een mooie manier om na te denken over wat ik wil en waar ik energie van krijg. Ik heb nooit tijd gemaakt om dingen te overwegen. Het was altijd doorgaan, doorgaan en successen beleven zonder ze te vieren. Die vanzelfsprekendheid laat ik varen.

Dus je stopt in september bij david, maar je hebt nog geen concrete toekomstplannen?
Nee. Maar ik steek nu al veel energie in bijvoorbeeld Stichting Bambanani en De Blauwe Kei. Daarnaast adviseer ik leerlingen van ROC de Leijgraaf en ben ik bezig met een project waarmee we jongeren kennis laten maken met andere culturen en ze op die manier ervaringen bieden. Dat brengt geen brood op de plank, dat besef ik maar iets in die richting zie ik wel gebeuren ja. Ik wil meer achterlaten dan alleen maar succes in de bureauwereld.

Je timing is smetteloos, de volgende fase staat voor de deur. Een mooi moment om te gaan of heeft dat geen rol gespeeld?
Er staat een mooi bedrijf. Dat we als david in deze lastige tijd zo goed hebben weten te presteren is bijzonder. Dit team is uniek, het is in balans. Daar worden opdrachtgevers blij van. Dat is een knappe prestatie. Maar niemand is onmisbaar. Het gaat gewoon door maar dan waarschijnlijk een beetje anders. Het DNA van david zit in het team, niet alleen in Ed Rakhorst. Nu stoppen is eerlijk zijn tegen iedereen. Tegen Nico, Walter en Remco, en tegen het team. Wat ik ook fijn vind is dat er geen sluimerende conflicten zijn, geen grote meningsverschillen. Zou ik nu niet stoppen, dan zou dat kunnen leiden tot irritaties, met alle gevolgen van dien. Ik kies nu voor mezelf. Dat is niet dapper – zoals sommigen het noemden – maar gewoon eerlijk zijn tegen mezelf.

Bij een afscheid is het een gebruik om naar hoogtepunten te vragen.
Wie zegt dat?

Ik.
Poeh.

Je mag er even over nadenken.

Elke keer als we een opdrachtgever kunnen overtuigen dat onze oplossing de beste oplossing is en daarin meetbaar succesvol zijn, is een hoogtepunt. En onze personeelsuitjes, vooral die naar België. Meer zeg ik daar niet over.

Dat lijkt me verstandig. Nog famous last words?
Onze opdrachtgevers en leveranciers verdienen een compliment. De relatie die we met elkaar aangaan is in de meeste gevallen hecht. Ik hoop dat opdrachtgevers david blijven opzoeken. david helpt opdrachtgevers oprecht en draagt bij aan hun collectieve succes.

Trouwens, je weet dat we hier altijd groots en verrassend uitpakken bij het afscheid van collega’s. Ik wil je niet zenuwachtig maken, maar toch.
Kom maar op.

Succes.
Dank je.

Geef een reactie

