Geacht merk, betrek mij nou eens echt!

Please, like us!

Facebook maakt keuzes voor mij. Ik houd daar niet van. Er gebeuren teveel dingen in mijn timeline die ik op z’n minst raadselachtig vind. Onduidelijke aanbiedingen, vage uitnodigingen, acties en weet ik wat voor promodingetjes allemaal; ze zijn zelden onderscheidend of leuk.

Ze zijn ‘reclame uit de oude tijd’ die mij opgedrongen worden via een (relatief) nieuw middel. Dat is dus gewoon ouderwets zenden. Wat ik eigenlijk wil is dat ze opdonderen uit mijn timeline. Gaat niet gebeuren, dat snap ik. Zuckerberg moet zijn aandeelhouders immers blijven masseren.

Zelf kunnen kiezen was voor mij ooit de kracht van social media. Zelf aan het roer staan. Ik volg daarom bewust geen merken. Nul dus. Geen. Er is geen enkel merk in de wereld dat mij dusdanig boeit dat ik het wil volgen. Let wel, ik heb het over de zendmerken. De oude merken.

Voor nieuwe merken sta ik wel open. Voor hen ligt op internet nog een hoop onontgonnen terrein om te veroveren. Zeker wat betreft het creëren van betrokkenheid. Dat geldt ook voor oude merken, zodra ze beseffen dat hun oude marketingstrategie op social media hopeloos aan het falen is. Na al die jaren zou je denken dat ze dat toch begrijpen.

Terug naar zelf kiezen. In plaats van merken volg ik artiesten. Bands en singer/songwriters, veelal zonder platencontract die elk op hun eigen manier hun werk aan de man brengen. Via de fans. Echte fans, niet van die ingekochte robotlikes.

Onlangs verscheen in mijn timeline een bericht van Jonah Matranga. Matranga is een singer/songwriter uit de VS. Ik volg hem als sinds de jaren negentig van de vorige eeuw. Toen nog door naar live optredens te gaan en cd’s te kopen.

Matranga is een nieuw project gestart (I Is Another) en zoekt via het online platform Kickstarter naar sponsors waarmee hij binnen 4 weken tijd een beoogd bedrag probeert binnen te halen. De opzet is simpel. Sponsors (lees fans) geven geld, hij neemt daar muziek van op. Daarvoor biedt hij verschillende ‘pakketten’ aan. Je kiest een pakket, zet een bedrag vast en hij houdt je op de hoogte van de ontwikkelingen.

Deal. Ik was onmiddellijk enthousiast.

Ik koos het 36 dollar pakket. Daarin zit een cd (jazeker), een Polaroid gemaakt in de opnamestudio en een uniek I Is Another t-shirt, inclusief verzendkosten. Goeie deal, als je het mij vraagt. Voor 1800 dollar zou hij zelfs naar Europa zijn gevlogen om in mijn woonkamer een liedje te spelen dat hij speciaal in opdracht van mij voor mijn vriendin had geschreven. Hoe leuk is dat? Dat zie ik Apple niet doen. Of Nike.

Maar de echte toegevoegde waarde is de transparantie van het project. Hij neemt alle sponsors bij de hand terwijl hij liedjes schrijft en opneemt. Door zijn ervaringen uit de studio en soundclips te delen. Op die manier maakt hij het relevant voor zijn volgers.

Zo creëer je dus betrokkenheid. Hartstocht hebben voor je eigen werk, dat op elke mogelijke manier delen en er veel voor teruggeven. Maar vooral door je fans vanaf de start deel uit te laten maken van je werk. Daarmee schiet Matranga altijd raak. Hij brengt zijn ‘merk’ dichtbij zijn fans en wordt aanraakbaar. Zo werd ik ambassadeur. Immers, zie dit blog.

tweet-jonah

De betrokkenheid die daaruit ontstaat is logischerwijs gigantisch. Ik zie overal tweets en berichten opduiken van andere sponsors die muziekliefhebbers in hun netwerk vragen de link naar het project te checken en mee te doen. En met succes, het beoogde bedrag is allang in de pocket. Zoals het er nu naar uitziet valt mijn pakket volgende maand in de bus.

Geef een reactie

