Voor de klas

Juf Marlene
Juf Marlene doet voor hoe je een tekst schrijft
Bij david zijn we altijd nieuwsgierig. We weten veel, maar we willen nog meer weten. En we willen onze kennis delen. Een uitnodiging om gastlessen te geven bij ROC de Leijgraaf – jarenlange relatie en vaste klant van david – nemen we dan ook heel graag aan. Wij delen iets van het communicatievak met de studenten, en horen tegelijkertijd waar zij mee bezig zijn. In heel akelig jargon noem je dat ‘een win-win situatie’. Wij worden er gewoon blij van.

Collega’s Aart en Nico gaven de leerlingen van de opleiding Marketing en Communicatie een gastles over social media, in het bijzonder Facebook. En peilen hoe zij als jongeren hier mee omgaan. Ik krijg de vraag of ik wil vertellen ‘hoe je een goede tekst maakt’. Een opdracht die snel geformuleerd is, maar niet zo snel beantwoord. Ik word er, ondanks mijn ruim twintig jaar schrijfervaring, bijna zenuwachtig van. Een slechte tekst kan ik met een paar raak gekozen woorden afkraken, maar wat maakt een tekst nu goed? Deze vraag leidt tot een avondje soulsearching en gedetailleerd uitpluizen van vaardigheden die voor mij bijna automatismen zijn geworden. Heel nuttig dus, zo’n gastles, want het dwingt je je eigen aannames duchtig onder de loep te nemen.

Zo’n gastles dwingt je je eigen aannames duchtig onder de loep te nemen

 

Een modern staaltje co-creating

Ik ga van start met een mooi lijstje van uitgangspunten voor ‘de goede tekst’, die keurig op 1 A4-tje passen. En gewapend met tips van ervaringsdeskundigen; weinig theorie, veel praktijkvoorbeelden, veel interactie en veel ruimte voor vragen. Gelukkig is de groep niet al te groot; veertien derdejaars mbo-studenten kijken me op een woensdagmorgen nieuwsgierig aan. Wat weten ze al en wat niet? Ik probeer een balans te zoeken tussen de absolute basis (spelling!) en de specifieke opbouw van een nieuwsbericht. En jawel, ook de interactie is aanwezig; eerst interview ik de studenten, daarna maken we samen op basis van wat het gesprek oplevert een bericht voor de interne nieuwsbrief van De Leijgraaf. Een modern staaltje co-creating.

Vanachter de laptop formuleer ik met de leerlingen de beginselen van de tekst. De lead eerst maar, de vijf W’s. Wie, Wat, Waar, Wanneer en Waarom. Herkenning alom, want dat heeft de leraar ook verteld. Maar niet al mijn vuistregels blijken bekend. De notitieblokken komen tevoorschijn, en er wordt driftig genoteerd. Nu voel ik me een echte leraar. Helaas scoor ik niet alleen voldoendes; mijn gehannes met de toetsen van een onbekende laptop móet wel opvallen. Na de vraag ‘schrijf je normaal alles nog met je pen?’, ben ik weer helemaal terug op aarde.

De dames en heren zeventienjarigen en ik werken verder aan de tekst en tussendoor probeer ik discussies uit te lokken. Wat moet de volgende zin zijn, welke info missen we nog, wat is de beste omschrijving? Dat valt nog niet mee, een beetje fatsoenlijke tekst schrijven en lesgeven tegelijk. Mijn aandacht switcht tussen tekst en klas, klas en tekst. Dat vreet energie. Ik krijg steeds meer bewondering voor de echte docenten van De Leijgraaf.

We werken gestaag verder, en als de anderhalf uur voorbij zijn, zijn we naar mijn idee op de helft van het artikel. Jammer, maar de tassen worden al gepakt, en de leerlingen dringen naar de deur voor de volgende les. Even nog samen op de foto en dan zijn ze weer weg.

Als er nog eens een les gevuld moet worden; mij mogen ze bellen

Hoe ze het ervaren hebben? Dat blijft gissen. Sommige gezichten bleven blanco, anderen studenten deden aardig mee. Volgens docent Freek de Koning is een kijkje in de echte praktijk voor leerlingen enorm waardevol. ‘Dan zien ze pas hoe het er echt aan toegaat.’

De klas is duidelijk weer een beetje wijzer geworden
De klas is duidelijk weer een beetje wijzer geworden

Ga ik zelf een carrièreswitch maken? Het lesgeven is goed bevallen. Pittig, maar wat is er leuker dan jongeren enthousiast maken voor je eigen passies; schrijven en communicatie. Er zijn nog zoveel dingen waar ik over zou willen vertellen, en waarover ik hun ideeën wil horen. Als er nog eens een les gevuld moet worden; mij mogen ze bellen. Maar dan oefen ik van tevoren wel even met die laptop.

Geef een reactie

