Catch-22

Vanwege tijdgebrek geen afbeelding voor dit blog.

Een bevriend automonteur vertelde me ooit dat ik zijn auto maar beter niet kon kopen. Hij had er namelijk zelf nooit onderhoud aan gepleegd. Dat deed hij de hele dag al op zijn werk, had hij na zijn werkdag geen zin meer in. Hij maakte hem wel als de auto kapot zou gaan.

Ik bedankte hem voor de eerlijkheid. Hetzelfde geldt ook een beetje voor de reclamewereld. Of iets genuanceerder: de communicatiewereld. We leveren een maximale inspanning om onze opdrachtgevers met goed werk verder te helpen. De interne communicatie (dus alles wat we voor en over david vertellen) wil daar wel eens het slachtoffer van zijn. Trouwe lezers van dit blog hebben dat al een tijdje in de gaten. Want waar was dit blog de laatste 11 weken? (Dan tel ik het inhoudsloze Op de valreep-bericht van december jl. overigens niet mee.)

Daar kun je van vinden wat je wilt. Maar als zelfs ons blog een gapend gat van weken vertoont, geeft dat wel aan hoe druk we het de laatste tijd hebben gehad. En niet alleen met het maken van commercials. Overigens mag een luxeprobleem als drukte nooit een excuus zijn. Daar hebben we de planning voor uitgevonden. Maar de planning heeft weer zijn eigen haken en ogen.

Soms ziet ook de planning geen uitweg meer. In dat geval zal het werk dat we voor opdrachtgevers maken altijd voorop staan. Daar wijkt ons eigen werk voor. Aan de andere kant kun je het je als modern reclamebureau niet veroorloven de bezoekers van je site en social media te vervelen met oeroud werk en een blogbericht uit de tijd van internet 1.0. Kortom, blog zat dus even in een catch-22.

Als je onvoldoende tijd hebt moet je creatief zijn.

Dat betekent afwegingen maken. In het blog dat ik op persoonlijke titel schrijf zet ik dan een videoclipje, begeleid door een onderhoudend bijschriftje. Dat is vooral ingegeven door mijn angst bezoekers kwijt te raken als ik het niet doe. Vaste bezoekers van mijn blog weten dan dat er snel een nieuw bericht zal volgen.

Het kwijtraken van bezoekers is een irreële angst. Onderzoek heeft immers uitgewezen dat het op een blog niet gaat om de kwantiteit maar om de kwaliteit. Wachten op meer tijd dan maar? Maar wat als die uitblijft en een te lange radiostilte bij lezers wellicht de suggestie wekt dat het bij david slecht gaat. Je hoort er niks meer van hè? Op social media rolt je kop dan al gauw.

Creatief zijn dus. Dan maar schrijven over het geen tijd hebben om te schrijven. Maar dan moet je tijd maken, hoor je dan. Dat klopt zondermeer. Tijd maak je met een planning. Maar dat brengt me weer bij de planning en hoe het werk voor opdrachtgevers altijd voor gaat. Enfin, de cirkel is rond en het heeft niks opgeleverd. Op dat punt was dit blog beland.

Toen viel het kwartje. Immers, het doel van dit blog was en is zijn lezers een informerende, informele knipoogblik in onze keuken te geven. En in de keuken is het wel eens druk. Dat hadden we eigenlijk niet scherper kunnen beschrijven dan met een radiostilte van 10 weken. Zo zie je maar.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s