EEN VERKIEZINGSSLOGAN IS GEEN TWEET

Voor reclamemakers is het tijdens de verkiezingstijd smullen geblazen. Vooral als je met je neus voor zo’n lekker ouderwets plakbord staat. Tjonge jonge zeg. Je moet er wel even de tijd voor nemen, maar dan is het ook echt genieten. Er hangt zelfs een poster over Jezus bij.

Ik wil het overigens niet hebben over het ontwerp van de campagneposters. Hoewel ik zelfs als ondeskundige inzake de ontwerpmaterie graag onderstreep dat vooral de campagneposter van het DKP (Hero Brinkman) slaat als een tang op een varken. Zou me niets verbazen als hij hem zelf heeft ontworpen en anders zijn 10 jarig neefje wel.

Laten we ons eens buigen over de content van de campagneslogan, de beloften die ons worden gemaakt. Voor de beeldvorming wil ik je graag nog even herinneren aan deze slogan. ‘Europa, best belangrijk’. Auw. Benieuwd of er in de tussentijd iets geleerd is.

EN NU VOORUIT

De slogan van D66 heeft een hoog vallen, opstaan, afstoffen gevoel. Natuurlijk willen we vooruit. Bovendien, als progressieve partij roepen dat je vooruit wilt is nogal voor de hand liggend. Wat wil je anders? Teruggaan? Stilstaan? De toon is in elk geval daadkrachtig, dat dan weer wel. Maar wat vooruit is, waar dat is en hoe, daar wordt niet over gerept. Daar moet je het partijprogramma voor lezen. Benieuwd of daar in staat dat de reis ‘vooruit’ de komende jaren zeer waarschijnlijk over een onverharde slingerweg gaat.

En wat is dat toch met het nu? Natuurlijk is de tijd nu. Hallo! Dat is hij morgen ook.

NEDERLAND STERKER & SOCIALER

De PvdA laat met Nederland Sterker & Socialer in elk geval ambitie zien. Hoewel de keuze voor het woord socialer logisch is. Duh. Wat anders? Liberaler? Ik snap het wel, zo’n kreet staat tof op een t-shirt of op een rood petje. Spierballetjes erbij, getatoeëerd ankertje ter decoratie. Kunnen ze eindelijk die roos met die vuist uit hun communicatie schrappen. Die is zó 1931.

DE TIJD IS NU

Zing mee op de melodie van We are the world. The time is now, the time is now. Wat een afknapper. Tijd voor wat? Is dat waar Groen Links voor staat? Niks over duurzaamheid, geen woord over sociale oplossingen of diversiteit. Punten waar Groen Links toch doorgaans mee pronkt. En wat is dat toch met het nu? Natuurlijk is de tijd nu. Hallo! Dat is hij morgen ook. En overmorgen. Mooi voorbeeld van duurzaam gebakken lucht.

VOOR DE VERANDERING

De Christenunie is voor de verandering zeggen ze. Het woord voor is cursief geschreven. De motivatie hiervoor is mij onduidelijk. Kwestie van klemtoon? Of zijn ze voor de verandering nu eens niet voor de verandering? Bijzondere vage campagneslogan. Oh wacht, je kiest voor de verandering maar eens voor de Christenunie. Dat is het. Of staat de partij voor de verandering die er aan staat te komen? Huh? Trouwens, de politiek en verandering? Wordt lachen.

HOU VAST AAN JE IDEALEN

Dank je voor de wijze les Marianne van de PvdD. Maar is het niet de bedoeling dat jij ook vasthoudt aan je idealen, of is dat wat je bedoelt met de slogan? Wijs je met je vinger naar ons of naar jezelf? Kun je daar even helder over zijn? En dan het woord idealen. Dat is een breed begrip, vind je ook niet? Noem mij een bankier die niet vasthield aan zijn ideaal om slapend rijk te worden. Of is idealen een ander woord voor veganisme? En trouwens, wat als mijn ideaal frontaal botst met jouw idealen. Mag dat?

NU SP

Zucht. De partij die nooit wilde, wil het opeens nu. Zie Groen Links. Die zitten ook met nu in hun maag. Daarentegen, minder woorden betekent meer plek voor de tomaat. Die zegt meer dan woorden.

WIJ MAKEN GEWOON TIG SLOGANS OMDAT WE GEEN KEUZE KUNNEN MAKEN

De campagneposters van de VVD pogen allemaal een gevoelige maatschappelijke snaar te raken. Als je ze op een rijtje zet, ontstaat er een generieke brij die gek genoeg alleen in Spanje of all places voor reuring zorgt: ‘Die beker mogen ze hebben. Onze kredietwaardigheid niet.’ Als je als politieke partij niet snapt dat een dergelijke vorm van humor misplaatst is, hoe zit je dan met de rest van Europa aan tafel? Enfin. De rest van de slogans is voor de hand liggend. Een willekeurige greep:

Blauw hoort op straat, niet achter een bureau.

Meeleven met slachtoffers, niet met daders.

Op veiligheid moet je niet bezuinigen.

Niet doorschuiven maar aanpakken.

De overheid moet minder doen en meer presteren.

En alles is geschreven in dat stellige ‘logisch toch?’-toontje van liberaal rechts dat ons moet laten denken dat ze het allemaal wel even oplossen. Het debacle van het gedoogkabinet speelt op de VVD-burelen blijkbaar geen enkele rol van betekenis meer. Grappig trouwens dat de campagneslogan tijdens de verkiezingen van 2010 ‘Zeker nu’ was. Dat geldt nu dus niet meer, blijkbaar.

Conclusie. Geen enkele partij overtuigt wat mij betreft. Laat de slogans gewoon weg de volgende keer. Het oneliner-denken vertalen naar je campagnebelofte is hol en zielloos. Je slogan is geen tweet. Bovendien, het stinkt naar retoriek. Wil je je onderscheiden? Doe dan wat Marc Oosterhout in de Volkskrant suggereert. Ga terug naar je merkbelofte, hoef je ook niet met elke wind mee te waaien. Moet je natuurlijk wel nog weten wat je merkbelofte ook al weer is.

 

2 gedachtes over “EEN VERKIEZINGSSLOGAN IS GEEN TWEET

  1. Beste david,
    je slaat de bekende spijker op z’n kop. Ik blijf me hier ook over verbazen. Ik ben de campagne aardig aan het volgen (kranten, Tv-debatten, radio, etc) maar het wordt er allemaal niet duidelijker op waar de partijen nu werkelijk voor staan. Je zou zeggen dat een pakkende slogan daar wel bij moeten helpen.
    Dan hebben we het nog niet eens over dat straks door coalitievorming er uiteindelijk vrij weinig overblijft van partijprogrammá’s en idealen (maar dat onderwerp vermijden onze poltici liever…)
    Toch nog even terugkomend op de campagneposter. Ik vond dit onderzoek: http://www.ipsos-nederland.nl/content.asp?targetid=1079 . Schijnbaar hebben dit soort loze kreten in een slecht opgemaakte poster wel een bepaald effect. Ik ben toch erg nieuwsgiering hoe zo’n campagne (inclusief slechte posters) wordt ontwikkeld. Zijn dit professionals en goed aangeschreven reclamebureaus die hier verantwoordelijk voor zijn of is dit inderdaad het neefje van de partijleider? Wie kan me hier meer over vertellen? Wellicht voor david. of ander reclamebureau een interessante uitdaging om het over 4 jaar (!?) eens anders te doen. Ik kijk nu al weer uit naar volgende verkiezing!

  2. Martijn,

    (Beetje late reactie.)

    Ik weet dat Thonik al sinds 2005 verantwoordelijk is voor de communicatie van de SP. Wat precies hun rol is durf ik niet te zeggen. (‘Identity and Election Campaigns’ staat op hun site. Thonik ken ik vooral van ijzersterk en vernieuwend grafisch werk voor bijvoorbeeld de VPRO.

    http://www.thonik.nl/projects.php?idnr=12projects

    Voor de campagne-uitingen van D’66 tekende Lauwen Projects. D’66 lijkt een eigen marketingafdeling te hebben voor de inhoudelijke kant.
    http://www.lauwenprojects.com/projects.asp?id=45

    Van andere partijen weet ik het niet. Volgens mij wisselt het heel erg. Wel interessant om eens in te duiken.

    Ook interessant om eens te googlen op de huisstijlhandboeken van partijen. Je komt er zo een paar tegen.

    Groet!

    Aart

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s