Help, waar moeten we na zondag over praten?

Waar moeten we het na zondag, als de Olympische Spelen afgelopen zijn, in hemelsnaam over gaan hebben? Bij de koffie, op het werk, of thuis op de bank? Na een zomer vol beelden van sportlijven – voetballen, tennis, wielrennen – kunnen we er nog steeds niet genoeg van krijgen.

Alles van de OS2012 London is nieuws. Niet alleen de sportieve prestaties op zich, maar ook de commentatoren die de beelden van teksten voorzien. En het reikt verder dan de gespecialiseerde sportkanalen. Ik zag een verslaggever van het roddelmagazine RTL Boulevard met een bos bloemen en een gouden medaille naar het huis van Hans van Zetten snellen, om hem te onderscheiden voor zijn historische commentaar. Hans van Zetten, die al meer dan 25 jaar op dezelfde aimabele en deskundige manier ons langs de acrobatische turncapriolen loodst, is nu ineens een volksheld geworden.

En Epke Zonderland zelf benadert de status van Olympische godheid. Op YouTube circuleren filmpjes waarin mensen met te veel vrije tijd de hele kür van The Flying Dutchman in Lego hebben nagebootst. Met commentaar van Van Zetten, natuurlijk. ‘’En hij staat!”

Zoals bij alle grote wereldwijde evenementen, spelen commercie en reclame gretig in op de Olympische hype. Dat levert soms vermakelijke taferelen op. Hoeveel mensen melden niet trots op Twitter dat ze in het #HHH zijn, waarmee ze keurig in het straatje lopen van Nederlandse grootste promofeestcafe in de Engelse hoofdstad.

Heineken doet dat overigens geweldig, daar kunnen we het allemaal over eens zijn. De Engelse kwaliteitskrant The Guardian gaf het Holland Heineken House de eerste plaats in een overzicht van nationale huldiginglocaties. Misschien dat het HHH ook de Nieuw-Zeelanders even onderdak kan bieden, want het Kiwi House is tijdelijk gesloten wegens een uit de hand gelopen barbecuefeestje. (Jawel, een serieus bericht vanmorgen bij het NOS radio-journaal.)

Het aantal Olympische inhaakreclame-acties staat op het moment van tikken van deze blog volgens Adformatie op 60. Zo vraagt Adidas in een mooi staaltje co-creating om via social media je favoriete OS-moment te sturen, waarna een van hun ontwerpers een schoen zal maken gebaseerd op dat moment. Je kunt weekendjes naar London winnen, een gouden plak, een zeilpolo, de lijst is bijna eindeloos. #OS2012 is trending topic en je zou wel gek zijn als je daar niet op mee probeert te liften. De naamsbekendheid van grote sponsors als Heineken, NS, Rabobank en Randstad stijgt met sprongen door hun inhaakacties.

De naamsbekendheid van grote sponsors stijgt met sprongen door hun inhaakacties

En niet alleen de grote jongens, ook de kleine visjes in de reclamezee profiteren mee. Voor zover ze dat mogen, want het IOC waakt over ‘oneigenlijk gebruik’ van hun Olympische ringen en de term Olympisch. Zo werden the bakery round the corner in London en een damesbreiclubje geconfronteerd met dreigende brieven van het IOC omdat ze het gewaagd hadden de vijf ringen te gebruiken in gebakjes en breipatronen.

Over versieringen op het menselijk lichaam heeft het Internationaal Olympisch Comité blijkbaar geen enkele zeggenschap, en het is opvallend om te zien hoe veel sporters zich in de voorbereiding voor London 2012 hebben getooid met de bekende symbolen. Op ruggen, buiken, schouderbladen, bij navels, de vijf ringen komen overal voorbij. Een tattoo als inspiratie voor supersportprestaties.

Mooi dat op die manier de aloude Olympische symbolen en daarmee ook de Olympische gedachte ‘verbroedering door sport’ levend blijven. Baron De Coubertin zou er blij mee zijn geweest.

En ook met de campagne van British Airways, die een gouden medaille in de categorie reclamecampagnes verdient, zo vinden velen. In the true spirit van solidariteit, teamgeest en verbroedering stelt het bedrijf ‘Don’t fly, support Team GB’. Prachtig gewaagd. Wat British Airways mogelijk misloopt aan inkomsten, wint ze dubbel en dwars terug aan goodwill en imago. En zo gaan de Olympische idealen en reclame hand in hand.

O ja, voor maandag bij het koffieautomaat: dit weekeind begint de nationale voetbalcompetitie weer!

Een gedachte over “Help, waar moeten we na zondag over praten?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s