Doe mij effe een header en wat tekst

Een medium an sich is niet meer onderscheidend. Het is een van de vele onderdelen van een communicerende potpourri: een haakwerk van legio doelgroepen en legio manieren om ze te bereiken. Met zoveel vormen van media is een doortimmerd en in de breedte inzetbaar campagneconcept veel belangrijker.

Een laag dieper is het pas echt interessant. Want als de media zelf onbelangrijker worden of in sommige gevallen zelfs helemaal verdwijnen, dan blijft alleen de boodschap over. En een boodschap communiceer je met beeld en/of met copy. De rest is dressing.

Maar wacht eens even. Was copy niet afgeschreven? Niemand las toch nog? We wilden toch vooral plaatjes kijken. Het gevolg was dat copy slonk naar het niveau ‘begeleidend schrijven’. Een onbetekenende flard tekst voor de uitleg, waar je geen vakmensen meer voor nodig had. Copy werd het ondergeschoven kindje: “Doe mij effe een header en wat uitleg. Wacht, laat ook maar. Ik doe het zelf wel even. Net zo makkelijk.” 

Daar sta je dan als copywriter.

Copy is vooral slachtoffer geworden van nieuwe media die vroegen om andere regels en een andere invulling. En zoals dat gaat bij de introductie van een nieuw medium, middel of platform gaat dat vaak gepaard met een hype. Een golf van enthousiasme waarin we allemaal om het hardst schreeuwen dat dit het helemaal gaat worden. Zoals we onlangs nog met z’n allen over bijvoorbeeld Pinterest buitelden. Tjonge jonge.

Zo zijn er de laatste jaren heel wat van dergelijke golven aan land gekomen en weer weggespoeld. Want wat communicatie in al die golven in veel gevallen vooral miste was houvast. Een basis om op door te communiceren. Met woorden die de communicerende potpourri bij elkaar houdt en verbindt. Kortom, een verhaal dat klopt en waarmee je raakt.

Copy is een overlever. De hernieuwde populariteit is het gevolg van actie/reactie. Na een jarenlange (gephotoshopte) beelddominantie wil de consument weer lezen en geraakt worden door woorden. Deze nieuwe waardering past in de stijgende behoefte naar authenticiteit en echtheid onder consumenten.

Schrijven om te verleiden wordt weer een ambacht. Het is inlevingskracht pur sang. Elk woord is functioneel en afgewogen, en het resultaat van hard werk. En copy is hardnekkig. Wat dat betreft is het net een coltrui: denk niet dat hij nooit meer zal terugkomen. Welke andere trui houdt je nek warm? Dat geldt ook voor copy, want hoe leg je iets uit zonder woorden?

Copy is klaar voor deze hernieuwde waardering. Want zelf heeft het niet stilgezeten, overtuigd van zijn waarde. En dus zijn er tijdens de afgelopen jaren van drooglegging tientallen kilometers copy geschreven. Copy heeft een groot geloof in het woord en is tot aan de tanden gewapend met scherpte. Copywriters wrijven in hun handen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s