Is content king?

Het liefste kruipen we als reclamemakers letterlijk in het hoofd van mensen. Daar valt veel moois te halen. De nieuwe generatie mobiele media brengt ons nog het dichtste in de buurt van het hoofd van de doelgroep. Je bevindt je immers al in de hand van je ontvanger, op zijn smartphone. En dat is dichterbij dan een billboard, een advertentie of een commercial.

Dankzij smartphones kunnen we overal waar we zijn gelokaliseerd worden en voorzien van gepersonaliseerde advertenties, zo op je retinadisplay. Dáár kan ik wijn krijgen en dat kost mij vandaag maar zóveel. Wow. Slimme content. Maar hoe weet de content eigenlijk dat ik een fles wijn wil kopen? Dat weet hij volgens mij helemaal niet, daar hoopt hij op. Maar waarom?

Wil de content mij helpen of wil hij mij overtuigen om iets te kopen?

Content is king. Het is een veelgehoord credo. Maar gebombardeerd worden met radeloos zoekende content is niet bepaald koninklijk. Dat is ordinair old school reclamemaken, schieten met hagel. Goede content moet passende content zijn: dat is een pas-op!-glad-ijs!-begrip. Immers, passend betekent dat de content mij persoonlijk zou moeten kennen.

Bovendien, de smartphone en de tablet zien we steeds meer als een stuk van onszelf. Daar inbreuk op maken met reclame zou wel eens verkeerd kunnen vallen.

Een voorbeeld. Onlangs. Via mijn Facebook-pagina wordt mij het volgende aangeboden: vrouwen die willen daten, een BMW uit de nieuwe 3-serie en een huurwoning in de stad waarin ik woon. En op mijn Hotmail-pagina rouleren de volgende advertenties: opnieuw vrouwen maar deze keer hoger opgeleid, tuniekjes met pofmouwen en bedrijfsopleidingen.

En dat allemaal terwijl ik vlak daarvoor via Google gezocht heb naar een leuke bed & breakfast in Maastricht. Het is dus niet dat ik van mijn behoefte een geheim maak.

In het voorbeeld van mijn Facebook-pagina en Hotmail-pagina is de content vergelijkbaar met een doodgewone advertentie in een krant. Het staat er plots, pontificaal voor mijn neus en ik heb er niet om gevraagd. De content had beter moeten weten.

En als de content mij eindelijk heeft gevonden, ontdek ik dat het klaarblijkelijk niet weet dat ik niet zomaar een bed & breakfast zoek. De content twijfelt, gokt en stelt mij het volgende voor: de bovenverdieping van een jaren ’70 huis in een buitenwijk van Maastricht.

Dacht het niet. Nu wordt het irritant: eerst biedt de content mij niets aan, vervolgens wat ik niet zoek en vervolgens wat ik weliswaar zoek maar niet wil.

Ik zoek een bed & breakfast die qua verhaal en uitstraling aansluit bij mijn wens en behoefte. Beiden zijn op dat moment nog niet concreet en bevinden zich nog op ‘buikgevoelniveau’. Zelfs het budget is niet concreet. Kortom, eigenlijk weet ik pas wat ik zoek als ik het zelf zie. Knap is de content die mij daar ongevraagd in kan voorzien. Het uiteindelijke aanbod is overrompelend en dus reserveer ik – moegezocht – een kamer in de bed & breakfast waar we vorig jaar hebben geslapen. Beetje saai misschien maar verder niks mis mee.

Slimme content zou zichzelf af moeten vragen waarom het mij nodig heeft en niet waarom ik het nodig heb. Maar wellicht is dat teveel gevraagd. Kunnen we van content en de digitale wereld waarin het zich bevindt eigenlijk wel verlangen dat ze ons begrijpen? Probeer in de kronkels van het menselijke brein maar eens je weg te vinden. Dat is voor een mens zelf soms al moeilijk genoeg.

Alles wat de content van mij weet is wat hij van mij op internet vindt. En zelfs daarmee slaat hij de plank mis, want zou ik het aan de content overlaten dan draai ik binnenkort in een nieuwe BMW de straat in, met aan de passagierskant een nieuwe vrouw of ik ben zelf verkleed als vrouw op weg naar een bedrijfsopleiding.

Content is king inderdaad, king van de totale verwarring. Maar niet van het raken.

Een gedachte over “Is content king?

Geef een reactie

