2012? Kom maar op.

2012 wordt een moeilijk jaar riep minister-president Rutte onlangs, geflankeerd door spaarpotbewaker De Jager. Economie is emotie beste Mark, je hebt de consument nodig om de boel op gang te houden. En wij als reclamebureau hebben consumenten nodig om te kunnen raken. Eerst flink bezuinigen en dan obligaat gaan roepen dat het een moeilijk jaar wordt helpt niet in het omzwengelen van het gebrek aan vertrouwen. Gevolg? We houden met z’n allen de hand op de knip want stel je voor dat… ja, wat eigenlijk?

david gaat z’n vingers niet verbranden aan voorspellingen, want zo leert de ervaring: de horrorwinter is ook niet meer wat hij was (afkloppen). Goed nieuws is dat sportliefhebbers dit jaar een EK en de OS hebben om zich op te verheugen. Helaas verandert dat niets aan het feit dat het allebei geldverslindende toernooien zijn die uitgerekend plaatsvinden op juist dat continent dat momenteel balanceert tussen een gat in de lucht of met het gat op de grond. 

2012 wordt in elk geval geen saai jaar. Dat durven we wel te voorspellen. Reclamebureaus voelen de pijn van de crisis en alles wat daaruit volgt immers net zo goed. Sommige bureaus verdwijnen, anderen voegen zich samen of voelen het water inmiddels aan de lippen. Het wordt een overgangsjaar naar minder, een jaar waarin de overdaad verdwijnt. Mooi, kunnen we ons als branche nog meer gaan concentreren op waar het in ons vak om gaat. Goed werk maken.

Een woord dringt zich daarbij brutaal naar voren: schaarste. Marketingfacts merkte al eerder terecht op dat creatief talent in de bureauwereld schaars wordt. Het is maar een voorbeeld en als het daar bij bleef, ach. Maar niet alleen talent wordt schaars, de schaarste overstijgt de bureauwereld ruimschoots. Er is schaarste aan geld, aan tijd, aan leiderschap, aan investeringsvermogen en aan besluitvaardigheid. Onze conclusie? Er is schaarste aan zekerheid.

2012 wordt voor ons allemaal het jaar van meer met minder. De koers van david is vorig jaar al geconcretiseerd. Niet drastisch, maar net genoeg. We blijven zo mogelijk nog dichter bij onszelf. Van die koerswijziging willen we dit jaar al de vruchten van gaan plukken. En eerlijk gezegd: we geven onszelf een goede kans. Ik wil graag uitleggen waarom.

Meer met minder dus. Meer omdat opdrachtgevers juist nu aan de bak moeten, minder omdat er op elk vlak schaarste heerst. Dat bereik je door creatiever en innovatiever te zijn dan ooit tevoren. Maar niet zoals de politiek dicteert, door behoudend te zijn. Behoudend zijn is anti-Nederlands. Nederland vaart juist uitstekend op innovatie en creativiteit. Altijd al gedaan.

Schaarste aan zekerheid weerhoudt de consument én de opdrachtgever van initiatief. Men is huiverig. Het is aan ons om onze opdrachtgevers ervan te overtuigen dat het ook anders kan. Dat is onze missie in 2012, schaarste aan zekerheid pareren door juist zekerheid te bieden. Daarvoor zetten we onze inlevingskracht graag in en bieden we onze opdrachtgevers precies wat onze koers belooft, namelijk ‘maximale zekerheid van raken’.

Wij zien ‘meer met minder’ vooral als een uitdaging om nog creatiever, strategischer en slimmer te werk te gaan. Immers, in tijden van minder staan de creatievelingen en de andersdenkenden op en grijpen hun kans. In 2012 is juist dat doen wat nodig is om goed werk te kunnen blijven maken. Om onze opdrachtgevers zekerheid te bieden en onszelf scherp te houden. In die zin is 2012 voor david niets meer of minder dan een kans op goed werk.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s