Over het verhaal kun je blijven vertellen

Waarom bloggen we eigenlijk over – soms zeer – persoonlijke kwesties en openbaren we aan de hele wereld wie we zijn en wat ons drijft? Wat hebben we er aan?

De mens heeft een onbedwingbare drang tot schrijven. De neiging om verhalen te vertellen is pertinent gebleken. Voordat er schrift was, had de mens alleen zijn geheugen: je moest onthouden om te kunnen vertellen. Nu schrijven we op en delen we, en hoe. Die drang is al eeuwenlang onveranderd, maar de middelen waarmee we vertellen zijn dat allesbehalve.

Voor wereldwijde dominantie had de drang alleen nog maar een platform nodig.

De drang vond wat hij zocht. De digitale stormloop van de laatste 20 jaar heeft iedereen met toegang tot internet een platform gegeven. Daar wordt massaal gebruik van gemaakt. WordPress alleen telt al meer dan 9 miljoen blogs. Een logische conclusie is dan ook dat de drang tot delen en vertellen altijd al heeft bestaan, maar kansloos werd tegengehouden door de beperkte mogelijkheden.

Niet alleen heeft de mens een onbedwingbare drang om te schrijven, hij heeft bovendien een niet te stuiten nieuwsgierigheid naar het leven van anderen. Breng de drang en het blog samen en voila, je hebt een win/winsituatie uit het boekje.

In die zin vervult de blogger een dienst. Men komt elkaar tegemoet: voor een blik in jouw keuken, krijg jij een blik in mijn keuken. De onbedwingbare drang heeft in het blog de perfecte teamgenoot gevonden. Ze bieden de lezer duizenden persoonlijke verhalen. Grappig, tragisch, pijnlijk en echt.

Daar kan geen reclamecampagne tegenop. Behalve als het verhaal van het product en de makers ook echt is. En emotioneel durft te zijn. Want wil je een mens raken, dan moet je hem raken waar hij het voelt en zodanig dat hij het voorlopig niet meer vergeet. De drang en het blog beheersen dat als geen ander. De echtheid van het verhaal wordt – als het even kan – zo persoonlijk mogelijk gemaakt. Belangrijke wapens daarbij zijn schaamteloosheid, brutaliteit en eigengereidheid. Krachtige tools om je doelgroep aan je te binden.

Voor het verhaal achter je product hoef je niet zover te gaan. Maar een emotie zal altijd gedragen worden door een bepaalde mate van persoonlijke inbreng. Een product an sich roept – uitzonderingen zoals je iPhone daargelaten – weinig emotie op. En een onderwerp als ‘de visie van <vul hier de naam van een willekeurig bedrijf in>’ komt qua content vaak uit de oude doos. Emotieloze, generieke klets waar je elk ander merk boven kunt plakken.

Het verhaal van je bedrijf en je product zal ook van emotie moeten worden voorzien, wil het raken. Dan zul je eerst moeten weten wat je verhaal is en hoe je dat gaat vertellen. Voor een merk is dat met de billen bloot gaan, voor het reclamebureau is het een riem om mee te roeien.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s