Dorpsomroepers

De allereerste verspreider van nieuws was de dorpsomroeper. Op vaste tijden ging hij rond door dorp of stad en kondigde met het luiden van zijn bel aan dat hij nieuws had. Tegelijk riep hij ook nog hard hoe laat het was (Zeven heit de klok, de klok heit zeven) dus eigenlijk was de omroeper de eerste multitasker.

Het schijnt dat anno 2011 in Nederland en België (natuurlijk, in België houden ze alle oude tradities in ere) nog een enkele dorpsomroeper in functie is. Bellemannen heten ze bij onze zuiderburen. In Nederland zijn de dorpsomroepers vooral nog te vinden op feesten en braderieën, als nostalgische reminders van een verleden waarin alles simpeler was.

De dorpstweeter

De dorpsomroeper werd opgevolgd door het vlugschrift, en bij de uitvinding van de drukpers kwam de krant in beeld. En met de krant de heren en dames van de journalistiek. Het journaille, brengers van het nieuws, boodschappers van de actualiteit, luizen in de pels van de gevestigde machten en intermediairs tussen volk en regering.

Ook ik ben journalist geweest, ik durf het zonder schaamte te zeggen. Op de Academie van de Journalistiek in Tilburg, waar ik begin jaren tachtig werd onderwezen, hielden de docenten ons als aanstormend journalistiek talent regelmatig voor dat ‘journalist’ heel hoog stond in het lijstje van meest verachte beroepen. Net iets boven prostitué, dat nog wel.

Wij als kersverse pennenlikkers waren trots op die vermelding. Want een beetje journalist had maling aan alles, en alleen respect voor het nieuws. Nieuws zoeken, nieuws verspreiden, dat was het heilig doel waarvoor je door het vuur ging.

Je had het nieuws, en de naar nieuws hongerende massa’s en daar tussen stond de journalist. Alleen hij (en later ook zij) kon de kloof tussen beide partijen overbruggen, alleen de journalist kon de schakel zijn in de nieuwsketen. Journalist, daar kon je nog eens mee aankomen op feestjes en partijen. Een mengeling van Robin Hood, Ivanhoe en Jeanne d’Arc. Altijd goed voor spannende verhalen, als je weer vooraan had gestaan bij een grote brand. Je maakte dingen mee, je was erbij. En bijna iedere dag je naam in de krant! Wauw, wie kon dat nou zeggen.

Hoe anders is het nu. De tv en radio, dat kon de geschreven pers nog wel handlen. Maar de sociale media, die vormen de doodsteek voor het edele beroep van broodschrijvers. Met de komst van YouTube, Facebook en vooral Twitter is iedereen dorpsomroeper geworden. Daar waar het nieuws is, is altijd en overal iemand present met een mobieltje dat direct – zonder tussenkomst van welke journalist dan ook – tekst, beeld en geluid naar de rest van de wereldbevolking overbrengt. Bij david merken wij dat ook, als we in opdracht van onze klanten een pr-plan opzetten en de media gaan benaderen.

Niet langer is de journalist de intermediair tussen de actualiteit en het publiek, de journalist is gewoon een van de vele nieuwsbronnen naast alle andere, net zoveel waard of misschien wel minder dan de rest. En door dit gegeven is de beroepsgroep geheel en al in verwarring.

Vakblad De Journalist brengt artikel na artikel over de nieuwe ‘rol’ van de journalist. Als duider van het nieuws, als analist, als regisseur van alle communicatiemiddelen, traditioneel en modern. Krantenuitgevers veranderen hun multimediabeleid even snel als koppen op de voorpagina’s. Wel een social media-redactie – geen mediaredactie. Internet als verlengde van de krant – internet als concurrent van de krant. Krantenschrijvers die voorschotjes op artikelen in de krant van morgen twitteren in de hoop daarmee lezers te trekken, naast vakbroeders die sociale media afdoen als flauwekul.

Het is vooral paniekvoetbal, en misschien wel de laatste stuiptrekkingen van een uitstervend beroep.

Als wij via social media allemaal samen het nieuws maken, het verspreiden en consumeren, wie heeft dan nog een professionele nieuwsjager nodig? De voortschrijdende techniek heeft eerder al een eeuwenoud beroep als loodzetter overbodig gemaakt, met de journalist-oude-stijl zal dit ook gaan gebeuren.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s