De ‘zonder oogkleppen’ oplossing

Een vraag die we bij david voor elke nieuwe opdracht stellen is: hoe kunnen wij voor deze opdracht zo goed mogelijk ons werk doen? Welke kaders hebben we nodig om effectief tot een creatieve oplossing te kunnen komen? En van waaruit precies vertrekken we als team, maar ook als individu binnen dat team.

Met andere woorden: wat hebben we zelf nodig om te komen tot goed werk?

Wij zijn een problemenoplosser. Onze opdrachtgevers hebben immers een probleem dat ze zelf niet kunnen oplossen. Althans niet zonder de expertise en de creativiteit van het reclamebureau.

Essentieel in het komen tot goed creatief en effectief werk is zorgen dat de oplossing niet al in de beginfase van een opdracht wordt afgebakend en vastgepind aan zijn eigen voorzichtigheid. Dat is de val waar je als reclamebureau het makkelijkste inloopt.

Een voorbeeld van vastpinnen en afbakenen: Amerikaanse wetenschappers werd gevraagd een ballpoint te ontwerpen die ook schrijft bij nul zwaartekracht. In de ruimte dus. Om te kunnen schrijven met een ballpoint heb je nu eenmaal zwaartekracht nodig. Dat is een feit.

Het probleem luidde dus als volgt: ‘niet kunnen schrijven in een omgeving zonder zwaartekracht’. Het kader: ‘bedenk een ballpoint die dat wel kan’.

In de ontwikkeling van de oplossing is verdraaid veel tijd en geld gestoken. En met succes, als je het zo wilt noemen. De ‘met oogkleppen’ oplossing is een pen waar inkt door middel van druk naar beneden wordt geperst. De zwaartekracht speelt dan geen rol meer.

Russian Space PenWetenschappers in de Sovjet-Unie zaten met hetzelfde probleem. Alleen lieten zij hun creativiteit niet kaderen door een te afgebakende probleemomschrijving. En dus zochten zij naar een manier om op hun kop te kunnen schrijven. En gebruikten daarvoor een potlood. Een ‘zonder oogkleppen’ oplossing.

Kaders zijn belangrijk. Maar je moet als creatief reclamebureau wel buiten die kaders kunnen denken om vervolgens binnen de kaders te kunnen kleuren. We willen ons niet laten vertellen wat we moeten maken en met welke middelen, daar komt volgens ons geen goed werk van. Te nauwe kaders tackelen de onbevangenheid die je nodig hebt om het probleem waar je mee zit van alle mogelijke kanten te benaderen.

We willen het probleem weten, dat wel. Het probleem moet scherp omschreven zijn. Van daaruit gaan we op reis. Middelen en uitvoering scharen zich naar de oplossing van het probleem (met andere woorden: denk doelstelling, niet middel).

Dat definieer je in een vraag. Zo omschreef Andrew Weinreich (de bedenker) van SixDegrees.com (de voorloper van sociale netwerken) zijn vraag in 1997 als: wat als ik iedereen uit mijn adresboek aan elkaar kan koppelen? Hij had het in zijn vraagstelling niet over een website, of over coderingen en structuur. Hij noemde geen enkel middel.

Zijn vraag en de creatieve zoektocht die volgde leidde hem naar internet, naar een digitale omgeving waar mensen elkaar konden ontmoeten. Internet in de vorm van een sociaal platform was toen simpelweg de beste oplossing voor zijn probleem.

Daarmee definieerde Weinreich de manier waarop we in de toekomst met elkaar zouden gaan communiceren. Sociale netwerksites bestonden immers nog niet. SixDegrees.com was de eerste en inspireerde zijn troonopvolgers Facebook en MySpace. Maar hoe zou social media eruit hebben gezien als Weinreich werkte voor een opdrachtgever die had gezegd: wat je ook bedenkt, het moet wel in boekvorm!

Als reclamebureau kunnen we ons maar beter voorwaarts bewegen zonder precies te weten waar we naartoe gaan. Zo ontstaan volgens ons de oplossingen die het beste bij het probleem passen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s