Social media, het toneelstuk

Social media, het toneelstuk

Social media gaat ons allemaal aan. In de achtergrond sluimert de invloed die het heeft op ons dagelijks bestaan (onder invloed tel ik ook het twijfelachtige respect voor privacy van social media), terwijl het op de voorgrond (daar waar het concreet zou moeten zijn) nog steeds voor veel ondernemers cryptisch en ongrijpbaar is. Daar veranderen de duizenden boeken, congressen, lezingen en workshops die over het onderwerp de wereld in geslingerd zijn, vooralsnog weinig aan.

De massa heeft online de macht overgenomen, gretig geholpen door een duw in de rug van social media. De meerderheid van de bedrijven weet nog steeds niet wat ze nou moeten met social media. Ze zien weliswaar de kansen maar pogingen deze te concretiseren zijn merendeels klungelig. Zolang deze bedrijven blijven denken in ouderwetse marketingtechnieken zal dat niet veranderen. Je plakt nu eenmaal geen ouderwets marketingdenken op een online revolutie.

In plaats van zichzelf af te vragen wat ze moeten doen op het gebied van social media, kunnen deze bedrijven zich beter eerst afvragen waarom ze iets moeten doen. Wat is nou werkelijk de intrinsieke waarde van social media voor jouw bedrijf? En wat betekent social media voor de relatie die je hebt met het individu (lees de consument)?

Social media lijken misschien een onuitputtelijke doelgroepenbron, miljoenen profielen liggen er immers voor het oprapen. Maar hoe waardevol zijn die eigenlijk? Hoe gedraagt een individu zich eigenlijk op social media?

Met andere woorden: welke rol speelt het individu online?

De meesten zetten een masker op en laten vooral zien dat ze een leuk leven leiden. Dat wordt aangedikt en ingekleurd naar believen, zoals de documentaire Catfish duidelijk laat zien. Overigens wordt door velen over de echtheid van die film getwijfeld. Een film die de namaak van het moderne bestaan probeert te doorgronden en zelf onecht is. Zo ongrijpbaar kan het dus zijn.

Social media geven ons als individu een podium. Daar maken we maar wat graag gebruik van, in de basis zijn we tenslotte allemaal acteurs. Je kunt het de mens niet kwalijk nemen. We spelen altijd een rol: die van partner, werknemer, vriend of van consument. Het hoort bij het overleven.

De mens klampt aan in een wereld waarin hij elke seconde overspoeld wordt door video’s en foto’s van lachende (veelal jonge) mensen die allemaal toffe dingen doen. Zwakte laten zien is een zwakte op zich. Kortom, niets menselijks is ons vreemd. Dat geldt ook op internet.

Social media bieden ons als individu het ideale middel om onze eigen werkelijkheid om te buigen. We beslissen zelf wat we wel en niet van ons willen laten zien en aan wie. Google begrijpt dat: kijk maar naar de ‘kringen’ van Google+.

Maar hoe betrouwbaar is het individu in social media voor een doelgroep, als je maar een fractie weet van zijn werkelijkheid? Ben ik een echte fan als ik jouw merk volg omdat ik dan kans maak op een gratis iPad? Ben ik echt geïnteresseerd in een nieuwe autoverzekering omdat ik op een banner heb geklikt?

De moderne consument eist van een bedrijf dat het echt is en een geloofwaardig verhaal vertelt. Dat er mensen werken die net als wij huilen bij pijn en lachen met grappen. Mensen die net als wij ook wel eens ’s avonds doodmoe in de bank vallen.

De ironie is dat we als consument wel steeds meer authenticiteit van een merk verlangen, maar online onze echtheid zoveel mogelijk verhullen. De realiteit is dat authenticiteit een hopeloos leeg begrip blijft, zolang we zelf ook een rol spelen in het toneelstuk dat social media heet.

Het is de kunst om in de loopgraven van social media betrouwbare fans te vinden. De massa is wispelturig, eigengereid en promiscue. Hoe meer we van onszelf verbergen, hoe onbetrouwbaarder we zijn voor de online marketing. Daar ligt de werkelijke uitdaging voor bedrijven. Niet in de vraag of ze überhaupt iets moeten doen op social media.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s