#hasselthelpt

Ik had graag willen vertellen dat ik erbij was, bij dat legendarische optreden van Fleet Foxes in de Marquee-tent op Pukkelpop 2011. Maar ik was er niet bij, omdat het optreden niet plaatsvond. Een tien minuten durende storm kwam en hield er genadeloos huis.

Zelf stond ik die dag (vergezeld van vrienden en een paar honderd andere gelukkigen) op de beste plek die we maar konden wensen. In een tent met de naam Shelter die met de rug in de wind stond. De chaos, de paniek en de doodstrijd die plaatsvond op andere plekken op het terrein ging grotendeels aan ons voorbij. Alleen die storm, daar was ook voor ons geen ontkomen aan.

En dan klaart de horizon op en ontstaat de behoefte aan communicatie. Aan het willen weten. We wisten een uur na de storm nog niets, behalve dat het festivalterrein een ongelofelijk pak slaag had gehad. Dat een tent ingestort was, dat stellages ingezakt waren en bomen plat lagen. Dat zagen we allemaal met eigen ogen.

De video walls die her en der op het terrein stonden, kondigden optredens aan die niet meer zouden gaan plaatsvinden. De stilte op het terrein was surrealistisch. In de achtergrond hoorden we sirenes zonder te weten dat er dodelijke slachtoffers gevallen waren. Het netwerk lag plat en 60.000 radeloze mensen die het ergste vreesden, wilden meer weten.

Wat we net zomin wisten was dat buiten het terrein, inwoners van Hasselt en omstreken zich online verzamelden achter de hashtag #hasselthelpt. Wij waren te druk met belpogingen met het thuisfront. Online werden slaapplekken aangeboden, telefoondiensten, doucheruimtes, WIFI-netwerken werden opengesteld en online steunpunten werden opgericht.

Een ramp maakt de mens barmhartig. Hij activeert. Bedrijven in de regio Hasselt, geïnspireerd door het burgerinitiatief boden noodzakelijke faciliteiten aan of openden hun panden. Een Vlaamse bank bood 30 slaapplaatsen aan, een bank nota bene. Wie had dat twee jaar geleden gedacht?

Dergelijke hulpberichten van buitenaf druppelden langzaam naar binnen. En ooggetuigenverslagen van binnen, druppelden langzaam naar buiten. De aangeboden hulp was een burgerinitiatief, met Twitter als drijvende maar vooral als bindende kracht. Social media bewees inderdaad sociaal te zijn, geholpen door zijn slagkracht, snelheid en brede inzetbaarheid. Het zet de massa in beweging, zolang die massa een gemeenschappelijk doel heeft. Zie de rellen in Londen, zie de Arabische revolutie.

Wat verslaglegging betreft heeft met name Twitter laten zien dat de (burger)berichtgeving zich losweekt van het afstand bewaren dat bij journalistiek hoort. De berichtgeving is menselijker, maar daardoor ook minder objectief. En emotioneler om te lezen en te zien. Interessant om te onderzoeken in hoeverre persoonlijke emotionele verslaglegging de betrokkenheid van de mens beïnvloedt.

De verslaglegging van Pukkelpop heeft tevens laten zien hoe effectief verschillende media online kunnen integreren. Zo deelde Humo (het magazine) nieuws over Pukkelpop via Twitter en leidde lezers naar hun website voor meer informatie.

Dit alles speelde zich buiten het terrein af. Tot dan hadden we als bezoekers nog steeds niets van de organisatie vernomen. Achteraf was het niet eens nodig. Wat bezoekers moesten weten, druppelde langzaam maar zeker via diverse social media binnen. Ook hier nam Twitter het voortouw.

De verslagenheid bij de organisatie moet ongelofelijk zijn geweest. In een moment van totale overmacht kun je de beste scenario’s klaar hebben liggen, dat verandert niets aan het gegeven dat crisiscommunicatie misschien wel de lastigste communicatievorm die er is. Bovendien, de organisatie die voor een groot deel uit vrijwilligers bestaat, heeft zo’n hechte relatie met wat zij zelf organiseert dat professioneel op afstand blijven tijdens het moment suprême ontzettend lastig is.

Wie er die dag bij was, begrijpt dat niet alleen de bezoekers maar ook de organisatie genadeloos op de proef is gesteld. Ik begrijp daarom het applaus voor de organisatie dat twee dagen later tijdens de herdenkingsdienst volgde. Mensen die nog nooit naar Pukkelpop zijn geweest snappen dat wellicht niet, maar de historie van 25 jaar prachtige Pukkelpopherinneringen veeg je niet van de kaart met een storm. De relatie die je tijdens de jaren met het festival opbouwt is hecht en leidt tot respect en waardering. Laat dat de basis zijn voor Pukkelpop om door te gaan.

Een gedachte over “#hasselthelpt

  1. Een goed artikel wat nogsteeds raakt. Als Nederlanders op Pukkelpop betekende mobiel internetten torenhoge prijzen. Daarom gebruikten wij geen twitter en ook geen buienradar. Daarom wisten we niet dat er een storm kwam en daardoor hoorden wij pas achteraf van #hasselthelpt. Erg jammer. Internationaal mobiel bellen en internetten kan dus bijdragen aan veiligheid en een verbeterde communicatie zoals bij dit soort internationaal publiek trekkende evenementen. Iets om rekening mee te houden bij het maken van internationale afspraken…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s