Nieuws uit de provincie

david werkt graag in de provincie

De troon van de Nederlandse reclamewereld staat al sinds mensenheugenis in Amsterdam. De grote reclamebureaus zitten nu eenmaal graag in de buurt van de grote bedrijven. Maar in een vakgebied waarin iconen onaantastbaar zijn en prijzen moeten bewijzen dat je goed werk maakt, wordt wel eens vergeten dat achter al dat creatieve geweld nog meer partijen goed bezig zijn.

De kleine(re) onafhankelijke bureaus!

En ze doen steeds meer van zich spreken. Sommigen van hen zijn zelfs al gearriveerd. Deze bureaus zijn in veel gevallen dissidenten van de grote bureaus of brutale ambitieuze apen uit de provinciale klei. Voor die aftakkingen van de grote bureaus geldt dat ze de juiste namen al op hun cv hebben staan. Dat maakt nieuwe klanten natuurlijk nieuwsgierig.

De brutale apen zijn daar hard mee bezig. Die zien zich gedwongen andere manieren te vinden om potentiële opdrachtgevers duidelijk te maken dat ze het overwegen waard zijn.

Dat is in Nederland het geval, maar net zo goed in de VS. Het bureau McKee Wallwork Cleveland uit Albuquerque (het Gemert van de Verenigde Staten) bijvoorbeeld bedacht 10 jaar geleden al het Super Bowl Commercial Ratings spel: adbowl.com. Duizenden unieke bezoekers en dat al tien jaar op rij. Hun motto: het is niet de grootte van je bureau die telt, maar de ideeën die je hebt en het bewijs dat ze werken.

Dat is natuurlijk hartstikke logisch.

Het is tevens de crux van het reclameverhaal. Als klein(er) reclamebureau worstelt ook david met die crux. Je weet dat je het vermogen tot goede ideeën hebt, maar hoe te overtuigen? Oftewel, hoe laat je potentiële opdrachtgevers weten dat je er bent en dat je goed werk levert?

Goed werk maken is één. Maar je moet je werk soms wel een zetje geven richting een groter publiek en de bescheidenheid die je als klein(er) bureau hebt van je afwerpen.

Het Super Bowl Commercial Rating spel is daar een mooi voorbeeld van. Overtuigen met een goed idee, op een onderscheidende en onvergetelijke wijze. Zo laat je zien dat je als bureau inderdaad beschikt over het vermogen om goede ideeën te ontwikkelen.

McKee Wallwork Cleveland heeft weten te overtuigen. Coca Cola, CNN, McDonalds, Ritz-Carlton en Du Pont: ze staan allemaal op de klantenlijst.

Bekend is het verhaal van het bureau dat zichzelf ophief, zich een dag lang in volledige stilte hulde, vervolgens reclameerde dat het allemaal een grap was en onder dezelfde naam bleef bestaan. Dat idee pakte verkeerd uit. Maar was het daarom slecht? De buzz omtrent de actie was immers niet te missen.

Een andere manier om jezelf als bureau op de kaart zetten is reclame maken voor jezelf. De brandingstrategie, gebruikmakend van traditionele middelen zoals de advertentie (aangevuld met een social media acties). Awareness creëren heet dat met een mond vol, werken aan je merkwaarde.

Overtuigd door de gedachte dat de grote bureaus niet onaantastbaar zijn, trapte david recentelijk een eigen vakbladcampagne af. Daarvoor hebben we handig gebruikgemaakt van enkele grote reclamenamen. Niet om deze bureaus naar de kroon te steken, maar om in hun slipstream ons werk te kunnen delen met zoveel mogelijk partijen. Wie klein(er) is moet slim zijn. Een strategie die perfect past bij een naam als david.

Benieuwd hoe dat uitpakt? We houden het scherp in de gaten.

2 gedachtes over “Nieuws uit de provincie

  1. Als je onderscheidend wilt zijn van de Amsterdamse EGO kliek is het misschien een idee om bedrijven eens op een hele andere manier te benaderen. Reclame is tot nu een geaccepteerd middel in de maatschappij om te liegen over producten en diensten. Een aparte tak van David zou bedrijven kunnen interesseren in communicatie die eerlijk is. Helaas moet daarvoor eerst een andere stap gezet worden en dat is dat producten eerst eerlijk moeten worden. Maar daar kun je klanten in begeleiden. De wereld veranderd en mensen pikken de bullshit in de reclame niet meer. Het bedrijf dat kiest voor passie en eerlijkheid in product en bedrijfsvoering gaat sterk overleven. Daar hoort dus ook authentieke communicatie bij. Lijkt me voor jullie leuk om daar mee aan de slag te gaan.

    succes!

    Michiel Kerkhoff

  2. Beste Michiel,

    Dank voor je reactie. Binnenkort posten we een nieuw bericht dat onder andere over integriteit gaat. Hopelijk kun je daaruit afleiden hoe wij als reclamebureau denken over eerlijke communicatie.

    Met vriendelijke groet,

    Marc

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s