Lachen joh, dat reclamemaken

In ons vakgebied is humor een groot goed. Prijswinnende reclamespotjes? Bijna altijd met een knipoog. Het bloed, zweet en tranentraject dat zich afspeelt voordat je bij dat lumineuze idee achter dat grappige spotje bent, daar weet de argeloze consument niets van. Dat is maar goed ook want die kennis zou de lach er wel eens subiet uit kunnen rukken.

We nemen onszelf ondanks de broodnodige humor wel eens te serieus. Eigenlijk is dat al het geval sinds marketing zich is gaan bemoeien met reclame.

Sorry beste marketeers, maar zo is het gewoon.

Cijfers, doelgroeponderzoeken, jargon: de creatieve hoek heeft eraan moeten geloven. Reclame is altijd een zaak geweest van omzet maken en geld verdienen. Anno 2011 moet alles meetbaar zijn. We willen weten wat het roi van een blog is. Het liefst zou je als creatief niet eens willen weten wat roi betekent. We moeten weten wat de market share is en hoe we die kunnen verbeteren. Is de positionering to the point? Gaap.

Rekening houden met dergelijke informatie leidt af, het nestelt zich in je hoofd en gaat daar in de weg zitten van de belangrijke creatieve processen. Kortom, het beïnvloedt je onbevangenheid op een negatieve wijze.

En waar de onbevangenheid van de creativiteit in gedrang komt is het oppassen geblazen. Bij david is humor een must. We willen serieus goed werk leveren maar niet zonder te relativeren. Het is een hulpmiddel bij een opdracht die taai is. Of bij een product of dienst die onwrikbaar is en het creatieve proces laat vastlopen.

LOL!Natuurlijk zijn er kaders waarbinnen we moeten werken, maar dat betekent niet dat we ook binnen die kaders moeten denken. Relativeren helpt ons daarbij omdat het ons in staat stelt om afstand te nemen. Even de spot drijven met ons werk en het vakgebied. Soms om af te reageren, soms om de boel open te breken, soms om nieuwe inzichten te krijgen over een propositie of kernkwaliteiten, of om te weten welke usp’s de dmu het liefst geborgd ziet en hoe wij dat through the line voor hem moeten fixen.

Daarmee wil ik ons vak niet bagatelliseren. Integendeel. Voor de klant staat er immers veel op het spel. Budget vooral. (Kijk, zo makkelijk is het om er de draak mee te steken.) Voor ons als reclamemakers is het keihard werken om het maximale te bereiken met beperkte middelen in een flegmatisch speelveld.

Vandaar dat we als reclamemaker alles aangrijpen om aan de verwachting van de klant te kunnen voldoen. Bij david noemen we dat doen wat nodig is. En relativeren is daarbij een van de belangrijkste wapens in ons arsenaal.

2 gedachtes over “Lachen joh, dat reclamemaken

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s