19.071.162 fans can’t be wrong

bron: starbucks.com

Trouwe lezers van dit blog weten dat we het al vaker hebben gehad over merkverhalen en conversational capital, de ingrediënten waaruit een verhaal bestaat. Wie het nog niet is opgevallen: het corporate verhaal wordt steeds belangrijker binnen de communicatie.

Je complete hebben en houwen verpakken in een snedig stukje merkbeleving en je doelgroep ermee op de loop laten gaan. Met een beetje geluk gaan vervolgens de social media ermee aan de haal en plukt je merk daar de vruchten van.

Een van de grootheden van het merkverhaal en bovendien een van de social media-iconen wereldwijd is Starbucks. Hoe succesvol? Slechts zes vestigingen in Nederland maar wel 13.304 fans op Facebook Nederland. Dat zijn vijf vestigingen minder dan bakkerij Van Iersel uit Tilburg en die heeft nul fans op Facebook. Wereldwijd heeft Starbucks overigens 19.071.162 Facebook-fans.

Het mag duidelijk zijn, dit gaat over veel meer dan alleen maar koffie.

Datzelfde Starbucks veranderde onlangs na 20 jaar zijn logo. Een weloverwogen beslissing volgens Starbucks CEO Howard Schultz: omdat de beste dagen van het bedrijf nog moeten komen. Zoals het een social media-icoon betaamt deed hij dat door middel van een video.

Hoe betrokken de volgers zijn blijkt uit de vele afkeurende reacties die Starbucks ontving. Ondanks de valide en persoonlijke verklaring van Schultz. Want dat is wat een merkverhaal doet, het betrekt de consument en het maakt een merk menselijk, behapbaar. En dus is het logisch dat de volger begaan is bij zwaarwegende beslissingen zoals het veranderen van het logo. Hij voelt zich aangesproken en is daarmee vereerd of op zijn tenen getrapt.

Een wezenlijk onderdeel van het Starbucks-logo is de enigmatische ‘sirene’. Een type Lorelei maar dan met goede bedoelingen. Mevrouw is een verleidster en dat is ze niet zomaar, daar is over nagedacht. Dit brengt mij bij het thema van deze post: bij de creatie van het oorspronkelijke logo is een schrijver betrokken geweest. Het Starbucks-verhaal, althans het visuele deel ervan, komt mede uit de pen van een schrijver. De aanwezigheid van een schrijver in het proces onderstreept nogmaals het belang van het verhaal.

Volgens een van de stafschrijvers is de sirene uit het logo een verhalenvertelster die de verleiding van het merk uitdraagt. Ze is een belofte die de consument uitnodigt om te vinden wat hij zoekt maar vooral is ze wat je er zelf in ziet. Want jouw Starbucks-verhaal is jouw herinnering en is zo de persoonlijke waarde die jij als consument eraan hecht.

Het belang van het Starbucks-verhaal is al vanaf dag een op de juiste waarde geschat. Noem het visionair, noem het wat je wilt. Feit is wel dat het merk Starbucks de beleving van het koffiedrinken op een typisch Amerikaanse groot-groter-grootst manier heeft uitgebouwd. Van een klein koffiehuisje in Seattle in 1971 tot een wereldmacht in 2011. Dat hebben ze aanvankelijk gedaan zonder de hulp van social media, maar geen seconde zonder hun merkverhaal.

Een gedachte over “19.071.162 fans can’t be wrong

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s