Twitter op de schouder van een blog

Onlangs las ik een artikel over bloggen. Het artikel was geschreven in december 2005, een paar maanden voor de geboorte van Twitter. Bloggen veroverde op dat moment de wereld, terwijl microbloggen zich nog in een embryonale fase bevond.

Tussen de lijnen ging het artikel over de snelheid en de hoeveelheid veranderingen die media- en communicatieorganisaties dwingen tot het maken van concrete keuzes. Dat geldt ook voor david. Wij zwoegen daar soms ook mee. Voor reclame-, marketing- en communicatiebureaus is het veranderende speelveld namelijk een knoeperd van een uitdaging. Een jungle waar we de weg in moeten vinden. Dat was toen al zo en dat is alleen maar belangrijker geworden.

briancookillustration.com
bron: briancookillustration.com

Want ondanks de populariteit van bloggen en Twitteren weten we nog steeds niet goed hoe we dergelijke middelen succesvol en doelgroepgericht kunnen inzetten. Het gevoel van ‘we doen eigenlijk maar wat’ overheerst. Overigens niet alleen bij opdrachtgevers, ook bij de bureaus.

Het betreffende artikel laat duidelijk zien met welke snelheid de zaken veranderen. Vijf jaar geleden blogde in het bedrijfsleven nagenoeg niemand. Bloggen was de speeltuin van rebellerende journalisten die een snel en nieuw medium hadden om onafhankelijk toe te kunnen slaan en van individuen die er een platform voor eigen werk in vonden.

Daar waar particulieren de kracht van het middel zich allang eigen hebben gemaakt, verwonderen managers zich nog steeds over het nut en de haalbaarheid van het medium. Een oerdomme struisvogelhouding van ‘professionals’ die – soms nog tot op de dag van vandaag – louter denken in termen van zenden.

Hen kunnen we als verloren beschouwen. Want we zijn vijf jaar verder en bloggen is passé. Althans, als we sommige nieuwe media specialisten mogen geloven. Feit is wel dat het medium zich niet meer ontwikkelt. Voor veel bedrijven en organisaties geldt dat zij bloggen vooral gebruiken om te zenden.

En opeens was daar Twitter.

Okay, er moest wel eerst een vliegtuig de Hudson in New York invliegen, maar de effectiviteit van de berichtgeving daarover was in één klap overtuigend. Zelden zo een door de massa gedragen introductie van een medium meegemaakt.

Het maakte mij als hongerige lezer ook duidelijk dat Twitter geen concurrent van het blog is maar een goeie vriend. Bloggen is een verhaal delen. Ongeacht wat dat verhaal is, het heeft wel de ruimte nodig om te kunnen bloeien. Met 160 karakters breng je geen diepte aan en communiceer je geen argument. Om die reden geloof ik niet in het einde van het blog.

Het blog treed wel meer naar de achtergrond. Met Twitter kun je schreeuwen, maar met het blog kun je vertellen. Hoe had dit complete betoog bijvoorbeeld getwitterd moeten worden? Het bevat maar liefst 2.553 karakters, en dat is zonder de spaties. Dat kan dus alleen als je het beste van beide middelen naast elkaar gebruikt. Daarom hebben we dit bericht net als alle anderen in de wereld gezet met een Tweet en koppen het verhaal hier verder in. En zie daar: Twitter op de schouder van ons blog en even goeie vrienden.

2 gedachtes over “Twitter op de schouder van een blog

  1. Je hebt het over het blog als “meer dan alleen zenden”. Kun je toelichten hoe dat dan werkt? Ik ken het blog vooral als een medium om te delen (kennis als belangrijkste, maar ook inzichten, ervaringen, etc), maar heb geen enkel beeld bij hoe het meer dan zenden kan zijn. En ben daar wel héél nieuwsgierig naar!

  2. Hallo Ludo,

    Dank voor je reactie.

    Een blog komt het beste tot zijn recht als het een onderdeel is van een palet van verschillende communicatiemiddelen. De basisfunctie van een blog zal volgens mij altijd ‘delen’ zijn. Delen doe je eerst door te zenden en vervolgens door open staan voor interactie. Traditionele websites en blogs doen niet aan interactie. Die liggen dood in het water.

    Het blog geeft je alle ruimte om je verhaal te vertellen (zenden), en afhankelijk van je verhaal deel je een bepaalde emotie, waarmee je betrokkenheid creëert bij je lezers. Je geeft je verhaal (lees dienst/product) betekenis en dus (meer)waarde en zet er communicatie in meerdere richtingen mee in gang. Co-creation en crowdsourcing bijvoorbeeld, zijn acties die met traditionele middelen onmogelijk succesvol kunnen zijn.

    Zoals ik in de blogpost schreef, zoeken wij als reclamebureau ook continu naar hoe we bepaalde social mediamiddelen het beste in kunnen zetten. Daarbij krijgen we hulp van Kittyhawk, ons online zusterbedrijf. Mocht je meer willen weten over social media, dan verwijs ik je graag naar http://www.kittyhawk.nl Zij organiseren regelmatig workshops en lezingen.

    Groet,

    Marc

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s