Samen voor een topprestatie: gaap

Al eens bij de receptie van een bedrijf – wachtend op je afspraak – zitten bladeren door de bedrijfsbrochure die voor je op het tafeltje lag? Viel je toen in slaap?

Waarom is een aantal bedrijven en organisaties van mening dat hun ‘merkverhaal’ alleen maar gaat over visie en omzetcijfers. En waarom hechten ze zo hartstochtelijk aan hun huisstijl of voorwoorden van ceo’s die zodanig gewikt en gewogen zijn dat het resultaat flets, veilig en volkomen inspiratieloos is.

Samen voor een tobprestatie...

Wat velen blijkbaar niet zien of willen zien is dat het merkverhaal, mits goed gedaan, je iets bijzonders kan bieden: een blik in de ziel van je merk en je bedrijf. Mits het verhaal dat je vertelt aanstekelijk is, onderwerpen durft aan te stippen die de lezer niet verwacht en in de kern dus iets bijzonders vertelt.

Geen middel is hiervoor zo geschikt als de bedrijfsbrochure. En daar gaat het mis. Te vaak is het een prul met een glanzend omslagje waar de huisstijl in de weg zit, voorzien van stockfoto’s van glimlachende jonge mannen met hoekige kaaklijnen en vrouwen gehuld in broekpak die een estafettestokje aan elkaar overgeven. Als koptekst staat er dan: ‘samen voor een topprestatie!’

Gaap. Zelfs de meest verstokte insomniac valt hierbij in slaap.

Het unieke verhaal van een bedrijf is geworteld in de menskracht. Natuurlijk is het product dat je maakt of de dienst die je verleent ook belangrijk, maar de feiten hierover voelen zich het beste thuis op een website. En slaapverwekkende feiten zoals omzet, behaalde resultaten, visie, aantal vestigingen en n.a.w.-gegevens, bewaar je voor het jaarverslag. Maar als het gaat over mensen lees je dat liever in een mooi boekwerk.

Mark Court
Mark Court (bron)

De ziel van je bedrijf verdient een mooier middel. Een mooi voorbeeld van een verhaal komt van Rolls Royce. Het befaamde Britse automerk heeft namelijk Mark Court in dienst. En dat is veel leuker om te weten dan de omzet die het bedrijf vorig jaar maakte. Court is namelijk een vakman in zijn puurste vorm. Hij is de enige persoon ter wereld die met de hand de bekende ‘pin-stripe’ schildert over de volle breedte van elke Rolls die de fabriek verlaat. Hij doet daar 3 uur over.

Het heeft 5 jaar geduurd voordat hij het onder de knie had. “Het moeilijkste is vergeten dat de auto 6 meter lang is en 250.000 euro kost”, aldus Court in eigen woorden. Details! Daarna plaatst men de paraplu in de deur en wordt het beroemde RR-embleem op de gril gezet. Dan pas is de auto klaar voor de klant en heb je een verhaal gelezen dat blijft hangen.

Helaas begrijpt niet elk bedrijf dat het ook zelf een verhaal heeft. Zeker niet de bedrijven die halsstarrig vasthouden aan hun verstikkende huisstijlregels en gebukt onder managementego’s hun bedrijfsbrochure laten verworden tot een zielloos compromis waarin je als lezer hooguit langs de foto’s bladert in de hoop op wat afleiding. De rest van de overtollige informatie neem je voor lief.

Introduceer de lezer aan de ziel van het bedrijf, dan leert hij voldoende. Geef hem iets bijzonders in handen. Pas dan beklijft het en geef je de lezer iets dat hem bijblijft. Dat zal niet gebeuren als je verhaal gegoten is in een doodsaaie opsomming van feiten.

Een gedachte over “Samen voor een topprestatie: gaap

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s