Een Zweeds meubelmerk stangen

Er is niks mis met een beetje tegen de schenen schoppen van de grote jongens maar dan moet je daarna niet meteen wegrennen. Dat is wat meubelketen Woonexpress gedaan heeft met zijn nieuwe reclamecampagne. Wel een sneer uitdelen aan een zeker reusachtig Zweeds meubelmerk maar vervolgens niet over de brug komen met de aantoonbare voordelen van jouw producten. Dat wringt.

Woonexpress stangt Ikea

De campagne moest bovenal spraakmakend zijn, zo lazen we in een advertentie die het betreffende reclamebureau liet plaatsen. Een warrig woord, spraakmakend. Je hebt verschillende lagen van spraakmakendheid. Platte humor is daar een van. Dat kan prima werken mits je goed voor ogen houdt wat er vervolgens gebeurt met je merk en je reputatie.

Jezelf profileren als een echt Nederlands merk past misschien goed in deze tijd, met een aantoonbaar voordeel komt Woonexpress echter niet. De meubels zijn niet goedkoper, niet beter, niet mooier, niet makkelijker in elkaar te zetten en niet duurzamer.

Wat is dan mijn ‘reason to buy’?

Een dergelijke brutale campagne tegen een merk zo sterk als dat van het reusachtige Zweedse meubelmerk kan dus bijna alleen maar averechts werken. Het reusachtige Zweedse meubelmerk zal hier overigens niet op gaan reageren. Geen reden toe, de consument weet heus zelf wel te filteren.

Bovendien, het Zweedse merk heeft in Nederland heel veel trouwe fans die best tegen een grapje kunnen, zolang het niet negatief is (de kop Kill Billy), onsympathiek (het woord oppleuren) of onterecht is. Het reusachtige Zweedse meubelmerk heeft niemand iets misdaan dus waarom deze sneer? Oftewel, beledig je het reusachtige Zweedse meubelmerk dan is er een grote kans dat je ook zijn trouwe fans beledigt.

Dat de verkoopformule van Woonexpress gekopieerd lijkt te zijn van het reusachtige Zweedse meubelmerk helpt niet. Eerst nadoen, vervolgens ertegenaan schoppen? Een dergelijke brutale houding creëert verwachtingen: laat maar eens zien dan, jullie brutale apen. Benieuwd hoe Woonexpress dit in zijn winkels gaat waarmaken.

Vroeger kon je slechte ideeën nog wel eens verhullen onder het adagium: beter negatieve aandacht dan helemaal geen. Dat kan anno 2010, in een tijd van florerende social media en kritische, welbespraakte consumenten die elkaar meer vertrouwen dan de reclameboodschap van welk een merk, een doodsteek zijn voor je reputatie. Je merkreputatie is namelijk je grootste goed. Aan die van Woonexpress kleeft nu een vies smaakje.

Een gedachte over “Een Zweeds meubelmerk stangen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s