You’re nobody’s bitch

You’re nobody’s bitch is wat een vrijgevochten creatief antwoordde op de opmerking van een ex-collega die klaagde dat de lol van zijn werk er intussen wel van af was. Wat hij daarmee suggereerde was: stap eruit. Bepaal je eigen regels, net als ik. De ex-collega nam het advies ter harte en stapte eruit.

In de VS is sinds enige tijd een rebellerend soort korte metten aan het maken met de clichés en waarden van het ‘traditionele’ reclamebureau. Zij bepalen zelf de regels en als je daar als opdrachtgever niet in mee wilt of kunt, dan is daar de deur.

De kritiek – ook in Nederland – dat er onvoldoende goede creatieve ideeën ontwikkeld worden heeft zijn grondslag in de angst van opdrachtgevers om geld uit te geven aan iets waar ze geen enkele garantie aan kunnen verbinden. Zeker in onzekere tijden.

Natuurlijk mogen bureaus ook de hand in eigen boezem steken. Klaarblijkelijk is de overtuigingskracht van het goede idee onvoldoende sterk. En dus bepaalt uiteindelijk de portemonnee. Zet deze trend zich voort dan dreigt het reclamebureau als de communicatiepartner van weleer, gewoon een werknemer te worden van de klant. En dat is een ongezonde situatie.

Bij topcreatieven hoef je daar niet mee aan te komen. Van nature toch al niet honkvast, stappen ze een voor een uit de in zichzelf gekeerde reclamewereld of vormen hem om in een situatie waarin ze zich beter thuis voelen. Het Amerikaanse bureau Anomaly is daar een mooi voorbeeld van. Hoewel het management van Anomaly gepokt en gemazeld is in de traditionele cultuur, is hun eigen businessmodel daar een 180 graden reactie op.

Anomaly doet niet aan pitches, stuurt klanten weg die zich niet willen conformeren aan hun visie, vraagt royalty’s voor zijn werk, hanteert fixed prices en heeft kortom maling aan wat iemand van hem vindt. Voor een creatief is dat een bijzonder aantrekkelijke omgeving om in te floreren.
Arrogant? Ja, maar ze komen wel over de brug met succesvolle en creatieve campagnes.

Het merendeel van de reclamebureaus is in de war. Er gebeurt veel en het gebeurt snel. En als er veel zaken snel achterelkaar plaatsvinden oorspronkelijke denkkaders dan raakt men de war. Dan krijg je nieuwe positioneringen en identiteiten die eigenlijk nog steeds hetzelfde vertellen, maar dan met de toevoeging: Nu ook met social media! Als grenzen vervagen of zelfs verdwijnen moet je jezelf als bureau ook zo min mogelijk grenzen opleggen.

Bureaus die dat snappen maken allang geen pure reclame meer. Ze ontwerpen gebouwen, creëren games, maken filmpjes, businessmodellen, schrijven merkverhalen en integreren alles. Voor de creatief die echt nog mooie dingen wil maken ligt daar de kans. Hij kan zo het heft weer in eigen hand nemen en bewijzen dat creativiteit nog steeds de basis is van elke succesvolle uiting. Ook al denkt het gros van de opdrachtgevers dat behoudend zijn noodzakelijk is om zijn boodschap effectief te kunnen communiceren.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s