Zoeken merken nu ook al spirituele ondersteuning?

Binnen de marketingcommunicatie leeft momenteel een opvallende trend. Of beter gezegd een bundeling van verschillende trends. In grote lijn klinkt dit als: het van betekenis willen zijn voor anderen.

Voor een deel is dit te verklaren vanuit de huidige maatschappelijke situatie, waarin de integriteit en transparantie van bedrijven nogal op de proef zijn gesteld. Immers, de bancaire sector en recentelijk nog de affaire BP, hebben duidelijk gemaakt dat wat dat betreft er nog heel wat werk aan de winkel is.

Aan de andere kant is er al langer een beweging gaande die naar meer diepgang verlangt. Een groeiende groep consumenten identificeert zich liever met een goed verhaal dan met een mooie verpakking. Modehuizen halen niet voor niets die wanstaltige grote logo’s van hun producten.

Een andere trend die hierbij aanhaakt is de veranderde maatschappelijke rol van bedrijven: die wordt steeds nadrukkelijker. Bedrijven (en dus merken) staan niet boven of naast de maatschappij, ze zijn er onderdeel van en dienen aldus te handelen.

Dit betekent dat jouw verantwoordelijkheid als bedrijf meer is dan winst maken. Net als op individueel niveau spelen ‘goed doen’, ‘verschil maken’ en ‘betekenis hebben’ ook op bedrijfsniveau een steeds belangrijkere rol. Overigens mag dit absoluut niet als een trucje overkomen: van betekenis willen zijn kan alleen werken als je daar oprecht in bent.

Een consument was nooit eerder zo kritisch als nu. Hij is op de hoogte, luistert naar en laat zich nadrukkelijk door andere consumenten informeren en neemt deel aan de discussies. Goed doen en betekenis hebben moet verweven zijn in je bedrijfs-dna. Doe je dat niet dan prikt de moderne consument zo door je verhaal heen. Als bedrijf zijnde moet je weten welke waarde iets toevoegt en doorgegeven kan worden aan de markt, zodat zowel de markt, de consument en het bedrijf kunnen profiteren.

Kaj Morel – die het boek ‘Identiteitsmarketing. Waarom wij bestaan.’ heeft geschreven – stelt hierover een essentiële vraag: “Wie zou wat missen als jouw bedrijf niet meer zou bestaan?”

Als je als bedrijf deze vraagt kunt beantwoorden overstijg je het starre van bedrijfsstrategie en voeg je er gevoel en intuïtie aan toe. Dat is de kunst. Daarvoor moet je als bedrijf wel eerst weten wat je kern is, vanuit daar ga je communiceren met de consument. Vanuit je eigen kracht inspelen op wat een klant verwacht. Soort raakt soort, zeg maar…

Voor veel bedrijven zal dit een pittige opgave zijn. In elk geval zullen voor wat betreft communicatie nieuwe wegen ingeslagen worden. Benieuwd wat daar allemaal uit voort gaat komen. david voorziet in elk geval boeiende en creatieve uitdagingen op zijn pad.

Een gedachte over “Zoeken merken nu ook al spirituele ondersteuning?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s